Har fått upp nästan allt jag sått iår men några växter t ex basilikan och okra´n är gröna men några av plantorna ligger ned helt och hållet med stamm och allt. De är inte det minsta torra så jag antar att jag har vattnat dom för hårt? Okran verkar skicka ut den överblivna vätskan då det sitter mängder med pyttesmå runda kulor med någon slags vätska eller gele i, under vissa av bladen.
Jag har dom i fönstret och de får sol mellan 06.00 och ca 13.00 varje dag. För lite sol?
Lite knepigt det där med att vattna tycker jag. Jag brukar i regel använda en blomspruta och spruta på jorden när det ser torrt ut. Det finns ju förmodligen vätska längre ner i jorden men när jag brukar trycka ner fingret i krukar och känna brukar det inte vara speciellt fuktigt. Hur är det med plantor, ska man vattna när det ser torrt ut eller ska man vänta några dagar med att vattna även om det ser torrt ut på jordytan?
Plantorna i dagslägen är allt ifrån 2cm (de minsta) till ca 20-30 cm (de största) De som är stora sitter såklart i större krukor och kräver mera vatten.