Vildhavre
Det är så att jag precis tagit över en odlingslott som inte har varit alltför bra skött förra året. Den ska vara bra gödslad med stallgödsel och det är mängder med mask överallt, men den tidigare brukaren gjorde inget annat än att odla lite potatis i mitten förra säsongen.

Mitt problem nu är att stora delar av lotten är täckt av ett nätverk av klöver (kom antagligen med gödslet), brännässlor gör sitt bästa för att ta över och det växer kvickrot (tror jag) och tuvor med nåt annat gräs lite här och där. Det finns även visset ris i ena kanten som liknar gråbo, kanske renfana och rallarros. Det första är lätt att dra upp, men det andra sitter som berget..

En av mina lottgrannar tycker att jag bara ska gräva upp hela lotten. Men jag är osäker på om jag verkligen blir av med ogräset då? Det känns som att resultatet borde bli mer spridda finfördelade rotbitar överallt. Eller är det så att man går igenom jorden och rensar ut alla rötter man hittar? Lotten är på 100 kvm och det är i princip bara jag (liten och vek person) som arbetar den.

Min tanke var att dra upp det som jag kan, för det mesta av brännässlorna och klövern är lätta att dra upp. Och gräva och rensa ut restrerande rötter efter det. Eventuellt gräva en del i taget för att det inte ska bli så mycket på en gång. Min plan är att dela in lotten i fyra huvuddelar, för att kunna få en bra växtföljd, och sen varje del i mindre rutor. Och otålig som jag är så vill jag ju börja sätta saker snart och därför få en liten ruta färdig!

Det växer också en hel del perenner på olika ställen på lotten, och jag vill inte gräva sönder dom för jag är lite nyfiken på vad som kommer titta upp..

Jag har även läst att klöver är en bra gröngödningsväxt, borde jag låta den vissna och vända ner den i jorden igen? Jag vill ju inte att den ska ta över allt som den håller på med just nu..

Har någon vänlig person något råd? Eller har jag helt tagit mig vatten (och ogräs..) över huvudet?
confused.gif
Bassam
Hej
Jag tycker om du kan vända dom under jorden på det här sättet de kan inte få sol och luft sen de ska dö och vända till gödsling.
H:Bassam
Platinum
Brännässlorna kan du se som något positivt även om de är "ogräs", brännässlor frodas om jorden är näringsrik.

Rör det sig om stora ytor "ogräs" eller är det någon tuva lite här och där?
Vildhavre
Hmm, jag skulle nog säga att bitvis är det lite större sammanhängande ytor, och bitvis är det någon tuva här och där. Men hela lotten är absolut inte täckt. I mitten finns det ett område med bar jord också där potatisen har odlats.
Bassam
Hej
Ogräs har mycket näring så det är bra om man vänder dom i marken.
H.Bassam
Vildhavre
Jag har börjat gräva upp lotten nu, och det är verkligen poröst och lättgrävt. Samlar ogräset jag rensar bort i en hög. Tänkte låta det vissna först, och sen lägga det underst och fylla på med jord ovanpå där jag bestämmer mig för att ha mina odlingsbäddar. Låter det vettigt?
Platinum
CITAT (Vildhavre @ 19-04-2010, 12:22) *
Jag har börjat gräva upp lotten nu, och det är verkligen poröst och lättgrävt. Samlar ogräset jag rensar bort i en hög. Tänkte låta det vissna först, och sen lägga det underst och fylla på med jord ovanpå där jag bestämmer mig för att ha mina odlingsbäddar. Låter det vettigt?

Rycker du upp ogräset och låter det ligga och soltorka så låter det som en alldeles utmärkt ide att gräva ner det igen, se dock bara till att det torkat ordentligt innan du gräver ner det annars får du nog snart tillbaka det igen tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon