Mitt problem nu är att stora delar av lotten är täckt av ett nätverk av klöver (kom antagligen med gödslet), brännässlor gör sitt bästa för att ta över och det växer kvickrot (tror jag) och tuvor med nåt annat gräs lite här och där. Det finns även visset ris i ena kanten som liknar gråbo, kanske renfana och rallarros. Det första är lätt att dra upp, men det andra sitter som berget..
En av mina lottgrannar tycker att jag bara ska gräva upp hela lotten. Men jag är osäker på om jag verkligen blir av med ogräset då? Det känns som att resultatet borde bli mer spridda finfördelade rotbitar överallt. Eller är det så att man går igenom jorden och rensar ut alla rötter man hittar? Lotten är på 100 kvm och det är i princip bara jag (liten och vek person) som arbetar den.
Min tanke var att dra upp det som jag kan, för det mesta av brännässlorna och klövern är lätta att dra upp. Och gräva och rensa ut restrerande rötter efter det. Eventuellt gräva en del i taget för att det inte ska bli så mycket på en gång. Min plan är att dela in lotten i fyra huvuddelar, för att kunna få en bra växtföljd, och sen varje del i mindre rutor. Och otålig som jag är så vill jag ju börja sätta saker snart och därför få en liten ruta färdig!
Det växer också en hel del perenner på olika ställen på lotten, och jag vill inte gräva sönder dom för jag är lite nyfiken på vad som kommer titta upp..
Jag har även läst att klöver är en bra gröngödningsväxt, borde jag låta den vissna och vända ner den i jorden igen? Jag vill ju inte att den ska ta över allt som den håller på med just nu..
Har någon vänlig person något råd? Eller har jag helt tagit mig vatten (och ogräs..) över huvudet?