Christina i Taxinge~
15-04-2010, 17:31
Jag har grävt bort ett antal rosor som blev för stora i mitt "bästa land".
Nu behöver jag plantera nåt annat och jag tänkte låta bli rosor denna gång
Landet är nästan fyrkantigt, 2,5 x 3 meter, sol från morgonen till ca kl 15.00.
Utmärkt jord - genomsläpplig men ändå fukthållande, lättgrävd, djup, lätt lerblandad mylla.
Jag skulle vilja ha en perenn som passar till husets ganska illgula väggar och som blommar lääääänge och är ca 40-60cm hög. Finns det?
Zon 3.
Sollan A
15-04-2010, 17:39
några mörkbladiga kanske? Cimicifuga 'Brunette', bli iofs högre men är väldigt vacker. Mörkbladig kärleksört, lavendel, dagliljor...
Växter med lila blommor?
Helen i Piteå Zon 5
15-04-2010, 18:17
Mot ganska gula vägger skulle väl Salvia nemorosa "Caradonna" passa, även Vårärt med lita blommor (Lathyrus vernus), Liljor i toner mot det oranga/rödorange, eftersom jorden är fuktbevarande så kanske även Klippstånd - Ligularia dentata 'Desdemona' eller Ligularia dentata 'Britt-Marie crawford' fungerar

det var vad jag spontant kom att tänka på.
ojdå, jag glömde ju höjden på max 60cm. då fungerar inte Ligularia
Gudrun i Göteborg
15-04-2010, 18:29
Har du funderat på riddarsporre?
Christina i Taxinge~
15-04-2010, 18:37
Lavendel vill jag gärna ha! Landet ligger precis bredvid ingången så lavendeldoften skulle vara underbar just där!
Lila blommor tar jag gärna, men vilka då...?
Mörkbladigt kan jag tänka mig, men inte prio ett
Dagliljor har jag funderat på, men valt bort - jag älskar dem och ska samla alla runt dammen tänkte jag.
Salvian 'Caradonna' är underbar - helt klart intressant! Blommar den hela sommaren?
Liljor går bort.....liljebaggarna gör mig vansinnig!!
Riddarsporrar hade jag en gång för typ 10 år sedan. De blåste alltid omkull när de var som vackrast.....Nej, vill inte ha *suck*
Tack snälla ni - finns det fler förslag?
Vad tror du om aklejor?De finns ju isnart sagt alla färger och även flerfärgade blommar väl inte hela sommaren men vad gör det?
Christina i Taxinge~
17-04-2010, 15:20
Aklejor är fina som attan, men ger mig ändå lite rysningar pga rötterna......
deras pålrötter är inte att leka med!
har dåliga erfarenheter av dem, men skulle nog kunna funka i detta land.
Tack för tips!
Jag är ju så oerhört svag för blågull!
Lättskött, sprider sig inte så vettvilligt utan växer i tuvor, jag fick mina att blomma två gånger förra året.
Normalt är de ju så klart blåa men finns även i vitt, gult och rosa - sam tolika nyanser av blått. Finns från några dm höga till strax över metern. Jag gillar dessutom det lite sirliga bladverket.
Christina i Taxinge~
17-04-2010, 20:38
'Blågull' har jag aldrig haft!
Blev tvungen att söka upp det på Google för att se hur det såg ut......
Jättefint var det!
Finns det i alla plantskolor eller är det svårt att få tag på?
Oj... vet inte, den är fasligt enkel att så! men den lär nog vara enkel att få tag i på plantskolorna, har för mig att jag köpte min första på Plantagen. Sedan har jag sått...
Purpurklätten är vacker, otroligt tålig och blommar länge, andra favoriter hos mig är Stjärnflocka och Temynta. Om du hellre vill ha något blått så finns det Veronikor som säkert skulle passa, t ex Prakt- eller Axveronika. Fackelblomster är också fint... ja det finns så mycket.
Gunilla T
20-04-2010, 07:39
Gillenia trifoliata - trebladsspira...
mjölkklocka och klematis arabella, detta planterade jag ihop i höstas (därför inga bilder)...
Blågull går säkert att köpa,annars är den ju jättelätt att dela det brukar jag göra Har du vägarna förbi så fixar vi en planta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.