|
lady_luck
15-04-2010, 18:48
Har precis fått en odlingslott, så kul- men jag behöver verkligen hjälp- vet inte mycket alls! Jag vill helst odla grönsaker, Vad bör jag göra nu, vad är högsta prioritet och vilka grönsaker är säkrast att börja med!?
Grattis !
Hur stor yta har du till odlingar ? Vilka grönsaker gillar du äta ? Hur ofta kan du besöka din odlingslott ? Hur många timmar tid har du / vecka ?
Svara gärna så kan vi hjälpa lite mer !
theseraphim
15-04-2010, 19:21
Du ahr mycket att göra. Börja med att rensa landen, sedan behöver du mulla jorden och tillföra tex kogödsel och kompost. Jordfräs är bra.
blomkronan
15-04-2010, 19:59
GRATTIS till lotten Vilkentyp av jord har du? lera är ju vanligt... Som många säger... man ska odla jord. Det viktigaste för grönsakerna är att jorden innerhåller "rätta" saker Är det en lerig jord behöver du blanda i mylla och kanske grus runt 6-8 mm, Inte sand då blir det värre!! Brunnen hästskit och växtdelar. Passa på nu innan alla "vårstädar" och kastar bort alla löv. Samla på säck och mylla ner det, då kostar det inget att jordföbättra. Kör görna gräsklipparen över bladen först innan du mullar ner det. Sen sök på nätet om marktäckning... att odla med gräsklipp mellan grönsakerna ger både näring, skydd mot torka och ogräs. kolla gärna på min blogg om min lott länk finns i min signatur. Och VÄLKOMMEN till odla
Preussen
15-04-2010, 20:13
Va kul att du fått dig en lott. En bra förstagröda är potatis. Den är enkel att odla samt håller bra koll på ogräset. Jordärtskocka sköter sig själv och för en bra kamp mot ogräset. Gul samt rödlök är väldigt enkla att sätta och hålla rent mellan. Satsa även på någon pallkrage där du kan ha lite gräslök och andra kryddor.
Allmänt råd är att utforska din odlingslott vad som redan växer där.
Till hösten hade jag avlagt ett besök på närmsta ridskola och hämtat men mycket hästgödsel, oftast gratis.
Fråga på men tänk på att odla.nu har en enormt bra sökfunktion samt under rubriken AVDELNINGAR finns mycket information att få om odling av allt möjligt.
lady_luck
16-04-2010, 07:41
Hej igen!
Jag kan välja mellan två olika lottar (lotter?). båda är på 100kvm och sades upp från den förra ägaren i januari- det finns alltså lite bäddar och sånt, vilket känns tryggt eftersom jag inte kan nåt alls!
Vet inte vilken jag ska välja, den ena ligger mitt i smeten, full sol, men lite mer uppstyrd. Den andra ligger i kanten, intill en häck och det är ganska lummigt runtom. Jag blev kär i denna direkt, men är lite rädd att det kanske inte går att odla något pga skuggan.
Jag vill gärna odla: sallad lite potatis sockerärtor morot kökskryddor jordgubbar, smultron, hallon och kanske nåt annat kul. samt blommor, typ ängsblommor och krasse
Kommer att vara där på helger och ev kvällar. På sommaren mer än det.
Vad tror ni, vad ska jag välja? MVH
Eva 33c
16-04-2010, 11:22
Det är en "stor" fråga du ställer som är svår att svara på. Jag tycker du ska skaffa en bra bok om odling, Lena Israelsson har skrivit flera bra böcker om odling av grönsaker. Hon är väldigt praktisk och skriver trevligt. På 100 kvm får du nog plats med allt du vill odla enligt din lista. Sen har du ju odlande grannar i koloniområdet också väl? De är säkert bara glada att få hjälpa till och svara på frågor. Alla har varit nybörjare en gång och vet hur det känns. Du har mycket trevligt framför dig
Tulipanaros
16-04-2010, 13:21
Jag kan förstå om du tycker att det är svårt att välja. Det beror på hur skuggig den i kanten är. Om det är inte alltför dåliga ljusförhållanden -- och det brukar det ju faktiskt inte vara där man anlägger odlingslotter -- så tycker jag att du ska gå på din magkänsla och ta den du tycker mest om. Du ska trots allt tillbringa rätt mycket tid där, och det är viktigt att trivas!
valet av plats är viktig, kolla hur lummigt den andra lotten blir ? Vilket håll finns skuggande häcken, norrsidan är ett stort plus. finns det någon del som inte får sol alls ? Hur mycket sol finns det över en dag, en vandrande skugga är helt ok, dvs. att ett träd skuggar en stund på dagen och släpper in ljuset på morgonen och senare på eftermiddagen.
Grönsaker älskar ljus, så full sol-tomten har sina fördelar, men då behövs också mycket mer vatten, eller en noggrann täckninge med organisk material , klippt gräs, löv mm. så att fuktigheten hålls på jorden även under dagen.
Jag har täckodlat flera år och det är fantasktisk, jag täcker alla odlingsytor fram till midsommar, och kan sedan resa bort 2 veckor och allt bara växer även om det inte skulle regna ett droppe vatten under tiden. utan teckning skulle det inte gå.
grönsaker du öskar odla är väldigt bra nybörjar-sorter. Kolla trädgårdsböcker på bibblan och gör en skiss över ytan. Planera så att du slipper odla samma sort samma plats nästa år, dela området i minde rutor / andra former, och ha vissa sorter ihop ett år och rotera sedan.
Håll hallon borta från andra odlingar och isolera deras rötter ordentligt från dom andra. Den sprider sig något otroligt. men är absolut värd att odlas ! ett tips är att plantera hallon i en bottenlös hink och plantera sedan hinken i jorden. vanlig hallon ger skörd på 2-årsskotten, om du inte köper hösthallon som ger skörd samma årskott.
Men gå en vända till bibblan och läs det grundläggande om dom växter du vill odla, så att du vet det grundläggande !
Lycka till med allt !
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2010, 21:51
+som tillägg till allt som skrivits så kan jag säga att billiga grönsaksfröer inte är sämre än många exklusiva så det går bra att testa grönsaksfrön i de billiga fröställen då kostar det inte så mycket om man misslyckas, specialsorterna kan man satsa på när man kan och vet hur de ska odlas.
+Alla misslyckanden är en erfarenhet, olika saker funkar i olika jordar och områden man måste provodla innan man vet vilka sorter som funkar där man odlar.
lady_luck
17-04-2010, 11:31
Tack för alla svar! Jag och sambon ( om den 2åriga dottern, minsann) beslöt oss för den lummiga lotten, den var helt enkelt perfekt för oss. Om det sedan visar sig att inget vill växa får vi väl byta- men vi är peppade på att köra den här!
Så vad är det vi behöver för att komma igång? Jag antar att redskap, spade, grep(?) och lite sånt. Kompost behövs antar jag, även om det var en hel del "grann"lotter som inte hade.
Min plan är att markera ut såplatserna, jorden bör väl luckras upp, bör jag blanda i köpt jord och gödsla. Kan jag sedan börja så frön i jorden och ska jag täcka med nåt annat än jord.
Haha, jag inser själv vilken nybörjare jag är, men det har väl alla varit någon gång!
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2010, 12:45
Börja med en bit i taget så börja med en mindre odlingsyta (ofta ger man upp ifall man satsar för stort i början man kan utöka odlingsytan allteftersom), lägg på ca 1dm kogödsel och blanda ner. Saker som kan direksås kan du bara göra fåror, så fröerna, fösa ihop jorden igen och platta till + vattna ordentligt, täck gärna med fiberduk, håll sådderna fuktiga, torkar de ut under groningen brukar det inte komma upp så mycket plantor.
Saker som kan direktsås så snart marken tinat är: Sallat, ruccola, smörgåskrasse, ruccola, persilja, dill, morötter, spenat (dessa är lätta förutom dill som inte gillar alla jordar men gillar den odlingsplatsen är den lättodlad). De flesta av dessa klarar sig utan så mycket gödning under sommaren så de behöver inte så mycket tillskott under sommaren.
Saker som kan direktsås då jorden börjat värmas upp och är runt +8-10C är: ärtor, bondbönor, rödbeta, gulbeta, vitbeta, mangold, trädgårdsmålla,+man kan stoppa ner sättlök, dessa grönsaker är också lätta och bönorna och ärtorna fixar sin egen gödning längre fram på säsongen så de brukar inte behöva tillskott de andra vill dock gärna ha lite mer gödning under sommaren.
När jorden värmts upp till runt +15C kan man direktså bönor de är också lätta + de fixar ju sitt eget kväve.
Till hösten runt okt-nov kan man gräva iordning en plätt och stoppa ner vitlök på.
Alla grönsaker brukar behöva vattning dock + ogräsbekämpning + regelbundna kontroller efter ohyra.
Om du ska sätta potatis köp utsäde, man kan få med svåra sjukdomar ifall man tar matpotatisen + meja ner växterna snabbt (kompostera ej) ifall det blir potatisbladmögel som brukar vara ett svårt problem på kolonilotter eftersom det sprids med vinden och det är ju ganska vanligt att folk odlar potatis på sina lotter.
Köp också någon färdig gurka och tomatplanta. om du inte har möjlighet att förodla själv . Med tomat är det senaste läget nu att sätta fröer , det blir väldigt sena tomater... men gurkan kan du fortfarande så vid fönster nu. frilandsgurka fröer kan du bara stoppa i en mjölkkartong ( gör några hål i botten och sätt ett fat under ) Den får man plantera ut först när frostrisken är över ( söder om Stockholm räknar man med en bit in i juni ) och man planterar den på samma höjd den växeri i krukan, alltså stammen får inte hamna under jorden, den kan dö väldigt snabbt så, ( speciellt just för gurkan och meloner ) Tomater och sommarblommor planterar man gärna lite djupare än vad som har vuxit tidigare i .
en spade och grepp behöver du och sedan någon verktyg att jämna jorden efter grävningen. en liten handspade är också bra att ha , då när du kryper nere på marken och rensar ogräs och sånt. kolla också vatten, har ni gemensam slang från vattenposten, eller behöver du vattenkanna. Köp inte mycket saker nu i början, låt det växa fram...
Läs gärna mer om täckodling, för det underlättar mycket , jag slipper i princip att rensa ogräs, vattnar bara vid såddena på våren och kan resa bort från växterna ett par veckor... Men du är nyborjare så allt kan du inte ta på en gång, men testa gärna att täcka med gräsklipp eller löv något litet område, så kan du se hur det fungerar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|