Full version: rutor till växthus..
Mirre75
Hallå! Förra året köpte jag ett begagnat växthus, ett litet med aluminiumstomme och glasrutor. I vinter har många rutor krossats under snön så det är dags att sätta i nya. När jag köpte det, följde det med svarta smala lister till rutorna, men dessa vill jag nu byta ut. Vad är de bästa att använda? De gamla listerna var jättedåliga och gjorde ju växthuset dragigt och otätt. Det ska väl inte regna och blåsa in i huset...Kan jag använda silicon att fästa rutorna med? Kan jag isf sas limma fast rutorna eller ska jag låta siliconet torka först innan jag sätter fast rutorna? Vill ju gärna få det så tätt som möjligt för att bevara värmen...Någon med tips och ideer? Tackar på förhand!!
theseraphim
du kan inte sätta fast rutor med enbart silicon. Det finns speciella clips för detta att köpa annars får ni göra träramar eller dylikt. Har ni övervägt kanalplast?
Mirre75
Hej! Ja, de sitter i clips också. Men jag är ju ute efter att så att säga täta, där de tidigare listerna satt! De gamla listerna är bara att kasta...Ja, plast hade varit bättre på många sätt, men tror jag fortsätter med glas ett tag till då det redan sitter glas i det..
vips
Är det samma lösning som på mitt gamla Juliana, så är det en tunn liten gummilist som man trär på alustommen innan man clipsar fast glaset. Borde funka med vilken U-formad gummilist som helst, alternativt skär man upp en slang/rör och trär på. En riktigt tunn tätningslist som man tejpar på utifrån skulle kunna funka det med. Skall man få det tätt är det viktigt att stommen är vinkelrät, att rutorna är av rätt storlek och att de hamnar rakt när man monterar dem.

Nackdelen med clipsen är att man får spänningar i rutorna som gör att de spricker. Man får tänka sig för var på rutan man sätter clips, speciellt strax ovanför överlappen, man kan riktigt se rutan böja sig om man clipsar där... sad.gif

/magnus
skogstroll
jag fick svar från willab att man i väntan på att det blir varmt nog att använda silicon så kan man ta enbart clipsen. jag har köpt plastrutor att ersätta mina trasiga i glas så det ska bli intressant. För tillfället har jag en presenning över de skadade delarna och det verkar vara rätt varmt ändå.
Mirre75
Tack för tipsen!! Nej, den här listen ligger mot kanten på stommen, rutan läggs sedan ovanpå denna list, lite av ett pussel =( En presenning låter som en bra lösning så länge, det är sexton rutor som krossats under snömassorna...kruxet var ju med de förra listerna att det inte blev tätt alls så jag har nu det som prio ett , att få det riktigt tätt så det håller värmen! Och ja, det var ett "antal" rutor som gick åt när jag clipsade förra året då jag satte upp växthuset...Tack igen för tips och råd, tar gärna emot fler ideer och lösningar!
AliceW
Köpte själv ett begagnat växthus, och en del rutor sprack när vi tog isär det. Jag har satt fast med silikon och clips på väggarna. Taket satte jag bara fast ruterna med endast silikon och det håller. Du ska sätta fast rutorna direkt, alltså innan det torkat.
Mirre75
CITAT (AliceW @ 18-04-2010, 09:21) *
Köpte själv ett begagnat växthus, och en del rutor sprack när vi tog isär det. Jag har satt fast med silikon och clips på väggarna. Taket satte jag bara fast ruterna med endast silikon och det håller. Du ska sätta fast rutorna direkt, alltså innan det torkat.

Aha! Strålande! Det går alltså? Har hört nånstans att det ska torka först så rutorna får chans att röra sig? Men det känns ju onekligen lockande att sas limma fast dem med silicon, det kommer ju att göra tätt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon