tantGröön
15-04-2010, 19:11
Hej
Kaninerna har varit desperata och ätit av barken på träd och buskar.
Går dessa att rädda?
Hur gör jag för att hjälpa växterna? Ska man linda in stammarna?
Magnolian:
=======
Järneken:
=======
Syrenen
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 19:15
På fruktträd kan man bryggympa ifall det är avgnagt en bit runt stammen men nej jag tror inte de där växterna kommer klara sig(möjligtvis kan det komma rotskott). Om du pillar på en barken på en växt så ser du en tunn grön hinna under barken, det är där all transport av näring och vätska sker, man kan säga att det är trädets blodådror. Är de helt borta så hjälper det inte att smeta på något.
tantGröön
15-04-2010, 19:22
Bryggympa? vad är det?
Magnolian är tio år gammal, vore så sorgligt om den gick bort.
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 19:33
Man tar ympkvistar och ympar bryggor mellan rot och krona för att leda upp näring, tyvärr funkar det nog bara om djuren gnagt ett 10-20cm brett band runt trädet + bryggympning är inte speciellt lätt.
http://www.appleman.ca/korchard/bridgrft.htm
Hej
Jag också säger att det är svårt att rädda den på grun att stor del som skadad . Men du kan borta hela skadad delar och sen gör vanlig ympning..
H:Bassam
Gossen Ruda
26-04-2010, 10:17
Jag säger som övriga, det ser dystert ut. Min fundering är att kapa ner allt som är ringbarkat så kommer det förhoppningsvis nya skott från roten. Låt inte växten skicka upp näring till grenar som ändå inte klarar sig. Annan fråga, är det verkligen kaniner som gnagt? Ser väldigt högt ut och kaniner kan inte klättra så bra. Har det varit mycket snö eller är det hare eller sork som varit framme?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.