Laura
Nu tror jag att jag har gjort ett jättefel. Jag håller på anlägga tre nya upphöjda bäddar och fick flera last med välbrunnen hästgödsel (ett år gammal skall det vara). Jag trodde jag hade läst någonstans att man kunde bara använda det och inte behöva blanda det med jord alls.... blush.gif

Idag sådde jag morrötter och ruccola i den ena (färdig) bädden och när min man kom hem tyckte han det lät konstigt att man kunde odla i ren hästgödsel...

ohmy.gif vad har jag gjort??

I fall jag har gjort något jättedumt nu, kan jag bara skala bort topplagret och lägga på 'pås'jord och börja om med nya frö?

-cry-.gif Åh vad jobbigt, just när man trodde man var klar med en av bäddarna!

Hjälp!
theseraphim
Alltid svårt det där men om den är riktigt välbrunnen så bör det gå.
Sussie F-Flower
Jag anser inte att hästskiten är 100% färdigbrunnen efter 1 år! Det tar nog närmare 3-4 år innan det blivit mylla. Så var det i alla fall efter våra hästar.

Däremot är det helt ok att använda den. Fast du borde nog ha blandat ut den... trostar.gif

Vi håller tummarna att det går bra ändå, Laura, men blanda gärna upp gödseln till dom andra bäddarna.

Hade det varit squash eller pumpafrön du sått så tror jag inte att det hade varit någon större risk, men men... gjort är gjort... -Imorgon är det en ny dag flirting.gif .
Laura
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-04-2010, 23:24) *
Jag anser inte att hästskiten är 100% färdigbrunnen efter 1 år! Det tar nog närmare 3-4 år innan det blivit mylla. Så var det i alla fall efter våra hästar.

Däremot är det helt ok att använda den. Fast du borde nog ha blandat ut den... trostar.gif

Vi håller tummarna att det går bra ändå, Laura, men blanda gärna upp gödseln till dom andra bäddarna.

Hade det varit squash eller pumpafrön du sått så tror jag inte att det hade varit någon större risk, men men... gjort är gjort... -Imorgon är det en ny dag flirting.gif .

Åh tack för din omtanke! Jag har iofs bara sådd 2 rader av varje pga att jag tänkte så i omgånger och då kan jag blanda upp de resterande delarna av den ena bädden. Och så klart skall jag blanda upp det i dem andra bäddarna. yes.gif Får hoppas på det bästa med det jag har sådd redan men i värsta fall får jag väl så om dem sedan efter jag blandad i mera jord i fall det inte händer nåt eller blir konstig/dålig resultat.

Förresten, jag menade 100% gödsel (utan tillsatt jord), inte 100% färdigbrunnen giggle.gif Min dålig svenska...

Tack igen för hjälpen!
thanks.gif
Sussie F-Flower
smiley_small_hug.gif
blomkronan
Vore kul och se hur det går... du tar väll inte bort fröna nu smile.gif
Se det som ett expriment (hur stavades det då?)
Sen vill jag gärna höra hur det gick...

Lycka till biggrin.gif
Bassam
Hej

Det är inte bra för växter att odla i gödsel bara för att de behöver näring som finns på jord bara, de är liten näring liksom Br.
Obs
De är liten näring viktiga till mina hälsa.

H:Bassam

Preussen
skulle det gå åt fanders så sätt solrosor som du sedan gräver ner som gröngödsling. jorden mår inte dåligt av det och du får ett bra år nästa år.
Laura
CITAT (blomkronan @ 16-04-2010, 00:30) *
Vore kul och se hur det går... du tar väll inte bort fröna nu smile.gif
Se det som ett expriment (hur stavades det då?)
Sen vill jag gärna höra hur det gick...

Lycka till biggrin.gif

Ja, vilken positiv inställning! biggrin.gif Jag skall försöka komma ihåg att komma tillbaka till inlägget... du vet hur det blir när säsongen väl är igång... datorn samlar ju damm!

CITAT (Preussen @ 16-04-2010, 07:45) *
skulle det gå åt fanders så sätt solrosor som du sedan gräver ner som gröngödsling. jorden mår inte dåligt av det och du får ett bra år nästa år.

Det var en fantastisk idé! smile.gif Men tyvärr ligger denna bädd framför en bädd sparris (dvs mellan solen och sparrisen) och då skulle inte sparris få någon sol alls. sad.gif synd att det inte var tvärtom, hade varit jättefint! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det som även är bra att tänka på är att gröna bladgrönsaker som får mycket kväve innehåller mycket mer nitrit som ju inte är så bra, så ser man att ruccolan blir mörkt grön och liknande kan man ju se till så man äter med måtta.

Om det skule vara så att det inte gror för att det är för mycket näring kan du ju sätta dit squash, pumpa, tomat el dyl. när det blir varmt de brukar klara av att växa direkt i dynga.
Peztis
Sedan beror det ju på om det är REN hästskit eller om det är upplandat med strö, hö eller torv...
Håller med Blomkronan, se det som ett experiment som du självklart måste beträtta hur det går med!

Du kan ju också göra så att du i botten lägger gödslet och sedan den översta dm har du "vanlig" jord som du sår i. Då får växterna näring när de har starkare rötter.

Tänk positivt - vad det ska prunka, det kommer växa över alla bräddar!!!
verdeverde
HEj svejs!
Jag vill delge mina erfarenheter om morötter...dom får man ju inte gödsla för mycket alltså som jag har fattat grundgödsling är ok men jag gjorde det misstaget att gödsla för mycket även under säsongens gång och då går dom i blom alltså all kraft försvinner upp i blasten istället för roten.....häls verdeverde
Laura
CITAT (verdeverde @ 21-04-2010, 12:28) *
HEj svejs!
Jag vill delge mina erfarenheter om morötter...dom får man ju inte gödsla för mycket alltså som jag har fattat grundgödsling är ok men jag gjorde det misstaget att gödsla för mycket även under säsongens gång och då går dom i blom alltså all kraft försvinner upp i blasten istället för roten.....häls verdeverde

ja, jag har hört detta och jag tror även de blir inte heller raka och fina, men konstiga former... crazy.gif

men nu har jag i alla fall grävt bort topplagret på allt förutom där jag redan sådd och lagt ett lager vanlig jord uppepå och sådd en omgång till. låt experimentet påbörja! smile.gif skall lägga upp lite bilder snart också...
Bassam
Hej
Det är inte bra.
H:bassam
Laura
CITAT (Bassam @ 22-04-2010, 01:12) *
Hej
Det är inte bra.
H:bassam

Jag gillar inte din negativitet. Du får gärna låt det bli att besvara i mina tråd tack.
Pauline/Sthlm
Jag å andra sidan tycker det låter mycket lovande! Som sagt - det är väl bara att så något krävande om de första sådderna "bränner". Önskar jag hade så bra med hästgödsel själv.
Laura
CITAT (Pauline/Sthlm @ 28-04-2010, 22:23) *
Jag å andra sidan tycker det låter mycket lovande! Som sagt - det är väl bara att så något krävande om de första sådderna "bränner". Önskar jag hade så bra med hästgödsel själv.

Har du några förslag? blush.gif
Rigoletto
Hej!

Jag har odlat flera gånger i ren stallgödsel (min mamma också, bl a squash, den blev enorm, som ufon som landat i trädgårdslandet...). Det har funkat jättebra! Men som andra har skrivit, bäst att undvika de växter som kan bilda nitrit. Go for it!

Hälsningar Ann
Laura
CITAT (Rigoletto @ 29-04-2010, 10:54) *
Hej!

Jag har odlat flera gånger i ren stallgödsel (min mamma också, bl a squash, den blev enorm, som ufon som landat i trädgårdslandet...). Det har funkat jättebra! Men som andra har skrivit, bäst att undvika de växter som kan bilda nitrit. Go for it!

Hälsningar Ann

biggrin.gif Åh vad jag blir glad av positiva inställningar. Det börjar faktiskt komma upp några små ruccolablad smile.gif men vad som händer sen vet jag inte... jag är ju nybörjare blush.gif vilka är nitritbildandeväxter?
Peztis
Jag tror att spenat och mangold tillhör den typer av växter...
Peztis
Samt tydligen sallat och rödbetor enl SLV.
Laura
CITAT (Peztis @ 29-04-2010, 22:37) *
Jag tror att spenat och mangold tillhör den typer av växter...

Jag tänkte plantera spenat & rödbetor/broccoli i den andra bädden - som är nu färdigbyggd men ännu full med hästgödsel. Hur mycket gödsel tror ni jag kan lämna kvar i bädden och hur mycket ny jord skall jag fylla med (procentuellt alltså)? Tack för all hjälp!

Här finns några bilder förresten...

progress10b.jpg

planterad i ren gödsel.jpg

ren gödsel.jpg

progress10c.jpg

Sussie F-Flower
Oj, Laura! biggrin.gif
Det ser ut att vara en väldans fin gödsel. Har du siktat den?
Laura
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-04-2010, 11:30) *
Oj, Laura! biggrin.gif
Det ser ut att vara en väldans fin gödsel. Har du siktat den?

biggrin.gif Gödseln har brunnit i ett år, sedan blandade jag det med det lille jorden som fanns kvar på plats och även ett gäng krossade löv. Jag gjorde det hela med händerna och bröt upp stora klumpar osv... Så en del jobb har jag lagt på det!

Men efter den första såomgången, skalade jag bort topplagret på allt utom där jag hade sådd 2 rader och lade ett lager med vanlig jord uppepå och sådde 2 rader till av samma saker (morötter till vänster och ruccola till höger) och dessa har börjat att titta upp nu smile.gif Jag hoppas att det blir lagom mycket mat till grönsakerna att jag får massor av goda färska saker till sommaren! biggrin.gif Det är lite olika 'opinions' men vissa verkar tro att det kommer gå bra... 000.gif håll tummarna!
Sussie F-Flower
Kul att det har kommit upp! tummenupp.gif
Jag förstår att jorden och gödseln var arbetad för den såg så fin ut. Bra jobbat!

Jag håller också tummarna att det går bra, fast det kommer det ju också... yes.gif
Laura
bara en liten uppdatering...

det började växer i delen som var 100% stallgödsel men inte lika bra som delen som jag sedan blandade upp med påsejord. då grävde jag upp dessa och blandade lite mera jord in i bädden och sedan planterade ned dem igen.

så här ser bädderna ut nu biggrin.gif växterna verkar gillar läget i alla fall:

[attachment=51011:bild001b.jpg]

[attachment=51012:Bild003b.jpg]

Sussie F-Flower
-Jättefint!!! tummenupp.gif
Peztis
Ser så snyggt och prydligt ut!
kerstin z5-6
tror det ser ut att gå bra.. nästa gång tar du hälfen stallgödsel hälften billig påsejord-blir kanon smile.gif
Laura
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2010, 17:15) *
tror det ser ut att gå bra.. nästa gång tar du hälfen stallgödsel hälften billig påsejord-blir kanon smile.gif

Det är precis vad det blev smile.gif men skall jag inte bara lägga till stallgödsel nästa vår? eller menar du nästa gång jag bygger en ny pallkrage? det får nog räcka för tillfället wink.gif

Tack alla biggrin.gif jag är verkligen stolt!
kerstin z5-6
nästa gång du gör en ny menar jag:) du vet man nöjer sig inte med det man har:)
Lite stallgödsel ovanpå de gamla nästa år blir jättebra
Bassam
Hej

Jag tycker om de klara sig , de ska bli svag mot insekter och sjukdom.

Eva i Västerås
Efter vad jag sett så ströar man ganska rejält till hästar.
Det blir alltså ganska gynnsamma proportioner mellan strö och bajs.
Nästa år tror jag du har jättefin jord!
I år ska du, som noterat ovan, hålla lite koll på om spenat, mangpld, rödbetor får enormt frodigt mörkgrönt bladverk. I så fall ska ni äte lite mindre mängder av dem.
Jag anlade för 3 år sedan grönsaksland i pallkragar och hembyggda ramar med nästan enbart hästgödsel (med mycket spån i), inte särskilt välbrunnen. Planteringsjord ovanpå för att inte bränna, och för att sådden skulle gro.
Potatis, lök och vitlök hade precis samma hållbarhet som de från det 20-åriga grönsakslandet i min gamla trädgård.
Och nu har jag fantastisk jord. Mullig, luftig och fukthållande. Morötterna blir lätt 3 dm långa.
varghem
det sägs att hästgödsel inte har så mycket näring i sig, tror nästan man kan räkna med att det är som vanlig plantjord när den brunnit
kogödsel och svingödsel är mycket värre
Bassam
Hej
Växter som bildar nitrit ( material som har kväve som NO3 )med hjälp av Bakterie , de är Bönor.

Nettan8
CITAT (Laura @ 15-04-2010, 20:24) *
Nu tror jag att jag har gjort ett jättefel. Jag håller på anlägga tre nya upphöjda bäddar och fick flera last med välbrunnen hästgödsel (ett år gammal skall det vara). Jag trodde jag hade läst någonstans att man kunde bara använda det och inte behöva blanda det med jord alls.... blush.gif

Idag sådde jag morrötter och ruccola i den ena (färdig) bädden och när min man kom hem tyckte han det lät konstigt att man kunde odla i ren hästgödsel...

ohmy.gif vad har jag gjort??

I fall jag har gjort något jättedumt nu, kan jag bara skala bort topplagret och lägga på 'pås'jord och börja om med nya frö?

-cry-.gif Åh vad jobbigt, just när man trodde man var klar med en av bäddarna!

Hjälp!

Vad härligt att se att det växer o frodas.. förra året satte jag tomatfröer direkt i hästskit o det blev jättebra. Så det är inte så farligt. Njut av dina plantor nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon