blomkronan
Jag köpte dom på Lidl för 49.- st Dom var ganska stora, ca 40-50 cm höga, ljus gröna skott med blommknoppar. Dom har väll blivigt hårtdrivna och stått inomhus helatiden.

En avhärdning behövs nog, men klarar dom någon frost natt??
Bor i zon 2-3 och där jag ska plantera dom är det ganska blåsigt, men sol hela dan.
Klarar dom blåst?

Sorten??? ingen skylt, men om det blir som på påsen, kan det vara en rosa storblommig jackmaii.

Om jag förstått det rätt ska jag gräva en grop och fylla den med sand vid plantering.
Bassam
Hej

När blir vädret bra, jag menar mellan sista April och början av Maj , men det är bra om du skydda dom mot vårsol första år.

H:Bassam
Finn Klematis
Hej!

Klipp av dom till ca. 50 cm. höjd, nu med en gång. Du kan förvara dom ute.
Dom klarar någon frostgrad. Skulle det bli för stark frost ha dom då inne under
natten.
Plantera dom i början av Maj. Stor planteringsgropp 60 cm. djup 60 cm. i diameter.
Jag planterar alltid i Hasselfors U-jord. Även rosjord går bra. Sätt krukorna i vatten
ca. 20 minuter i vatten före planteringen. Sära ordentligt på rötterna. Plantera ca. 10 cm.
djupare än i krukan. Vattna. Sand är en myt, helt betydelselös.
När plantorna blir ca. 1 meter hög, klipp ner till hälften.

Lycka till.
Finn
Alexander-VG-zon3
jag hade inte utsatt dom för varken sol eller frost i början, nya skott som utvecklas inne brukar va väldigt frostkänsligt. har själv varit med om klematis skott som frusit av vårfrost.

så jag hade nog hellre avhärdat dom med att sätta ut dom på dagen i skugga-halvskugga och sedan om det ev skulle bli frost på natten så ta in dom.
blomkronan
Tack så jätte mycket för svaren biggrin.gif
Jag köpte två till idag naughty.gif kunde inte låta bli... en lila och en blå OM det blir som på påsen runt om.
Jag tar och planterar dom i början av maj då... eftersom dom kan klara lite frostnätter tummenupp.gif jag kommer förstås skydda dom med fiberduk, både mot sol och frost första tiden.
Fram till planteringen blir det avhärdning, just nu står dom i min bod som håller ca 15 grader.
Ut på dagarna och in nätterna med frostrisk.

Det man klipper bort, kan man göra stickling av dom? eller... hur och när tar man sticklingar?
hattstugan
I senaste numret av Allers Trädgård finns ett reportage om hur och när man tar sticklingar av Klematis!
Finn Klematis
CITAT (blomkronan @ 16-04-2010, 22:09) *
Tack så jätte mycket för svaren biggrin.gif
Jag köpte två till idag naughty.gif kunde inte låta bli... en lila och en blå OM det blir som på påsen runt om.
Jag tar och planterar dom i början av maj då... eftersom dom kan klara lite frostnätter tummenupp.gif jag kommer förstås skydda dom med fiberduk, både mot sol och frost första tiden.
Fram till planteringen blir det avhärdning, just nu står dom i min bod som håller ca 15 grader.
Ut på dagarna och in nätterna med frostrisk.
Det man klipper bort, kan man göra stickling av dom? eller... hur och när tar man sticklingar?

Hej!

Troligen är rankorna för mjuka för att duga som sticklingar.

Finn
blomkronan
CITAT (hattstugan @ 16-04-2010, 22:20) *
I senaste numret av Allers Trädgård finns ett reportage om hur och när man tar sticklingar av Klematis!

smile.gif Den tidningen har jag... men jag hade inte hunnit öppna den. Tack då vet jag, det ska bli lite sticklingar i sommar då... tänkte samla på mig flera sorter. Jag satte frön i höstas av 6 olika men inget har kommit upp än där får man vist vara lite tålmodig har jag läst, en del kan ta år på sig att gro sad.gif dom som inte grott till i sommar får jag gräva ner någonstanns.

Ta sticklingar av klematis enligt Allers var ju inte så svårt...

Tack alla för svaren, nu kan jag ta hand om mina klematis tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon