Full version: Rosa ros
Berith
Nån som vet eller vill gissa på vad detta är för ros?
Blommorna är mörka i början och blir sedan ljusare.

Fialotta
Inte för att jag kan rosor, men
jag tycker det ser ut som en vresrossort på bladen....
är jag åt rätt håll eller är jag ute o cyklar nånstans
i det blå rolleyes.gif unsure.gif
Helen i Skåne
Tycker jag också, men jag cyklar kanske jag med... smile.gif
Berith
Njaeeeä! unsure.gif Antagligen åker jag väl med nån av er... vresrosor får väl nypon t.ex, och det får inte den här (minnet kan slira igen!) och jag tycker vresrosor har mörkare och blankare blad... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Min första tanke när jag såg själva blomman var att den ser ut som min Maidens blush, som brukar blekas allt eftersom blommorna åldras + den brukar inte sätta nypon, men min maidens blush har mörkgröna matta blad.

Bilder på Maidens blush finns i AoT roslista

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/
Berith
Kollade in sidan, och där stå ju att Maidens blush blir hög, vilket inte min blir.
Om nu inte ca 1,5 räknas som hög.
Jag har också kollat lite i Lars-Åke Gustafssons Gammaldags buskrosor,
och där hittade jag bl.a. Minette som jag tycker är lite lik, även om knopparna inte är så lika.
Min bild kanske är ljusare än vad busken är i original.
Bilden hämtad från en norsk rossida:
Gunvor Nilsson
Jag läser i Flora Linneas Roshandbok att
"Svearnas ros", Minette, är en ros för gamla torp och naturtomter. Skålformade till flata blommor med en mättad rosa färgnyans som bleknar med tiden. Härdig och lättodlad. Lämplig för magra jordar och vid nordexponerade platser. Säregen doft som påminner om rorippa (???) och liljor. Namnet är ett smeknamn för älskling på franska. Storlek 1,8x1,5. Zon VII.
Tycker du att din ros överensstämmer med den beskrivningen, Berith?
undrar Gunvor unsure.gif
Berith
Ungefär så beskrev också Lars-Åke Gustafsson, och jag tycker nog att det är likt. Attans vad svårt det är att bestämma sej! blink.gif Och hur 17 doftar rorippa, och framför allt, vad är det för nåt?
Åsa, mälardalen zon 2
Minette kan ev. vara den rätta sorten. Albarosorna brukar ha lite mörkare gröna blad men i rosor för nordiska trädgårdar står det att Minette har ljusgröna till gröna blad.
Berith
Tack, då tar jag en Minette! Iaf tills jag hittar nån annan.
Emser
Hej,
jag sökte på "Rorippa" på google.com och fann detta...

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/r...ip/roripal.html

Mvh/Emser
Berith
Hmm? Och dom doftar gott alltså, eller betyder 'säregen doft' att rosen luktar konstigt? unsure.gif
Betty
Enligt NE : Säregen = Beskaffad på ett avvikande eller karakteristiskt sätt.
Berith
Jodå, men det säger ju inte så mycket om hur rosen doftar - eller luktar! smile.gif
Betty
Nej, det har du förståss rätt i!
Jag skulle gissa att den luktar, snarare än doftar...
Men det är alltså bara en gissning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon