Laura
Jag har hört att man kan använda kaffesump i odlingen, men kan man använda tepåsar?

Jag som är engelsk dricker tok för mycket te giggle.gif och har tonvis med gamla tepåsar vilket jag slänger i maskkomposten, men skulle jag inte kunna använda dem uppepå jorden, alltså på ytan, för att behålla fukten och ev. även tillföra näring? Som många använda gräsklipp eller så som de visade i Heaven's Garden, även humle...

Vad innehåller te egentligen när det gäller NPK? Vad mer skulle det tillföra...? g.gif
Malvia

Jag lägger kaffesump i rabatterna och även lös-the.
Men thepåsar går i komposten.
RibesRubusVitis
Knappast någon näring i begagnade teblad, men de borde vara utmärkta som jordförbättring. Dock kan det finnas kvar en del garvsyra som försurar om man använder större mängder.

(Fast en riktig engelsman, som använder påste....???)
Laura
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-04-2010, 14:50) *
Knappast någon näring i begagnade teblad, men de borde vara utmärkta som jordförbättring. Dock kan det finnas kvar en del garvsyra som försurar om man använder större mängder.

(Fast en riktig engelsman, som använder påste....???)

Ha ha ha, det är faktiskt en svensk myt. Alla riktiga engelsmän dricker PG Tips pyramidpåsar (som jag köper på The English Shop). Och inte Earl Grey heller, det var våra farföräldrar (och drottningen kanske)! wink.gif

Pappret på dessa påsar är lite som tunn hushållspaper, alltså inte dessa lyxvarianter med fargtryck och häft... lite som större snusdosar. Helt ofarligt.

Men frågan är om det inte är bara bättre med gräsklipp kanske? unsure.gif
Peztis
Varför inte prova på en del avrabatten/landet? Dock misstänker jag att just själva påsen kan ta lite extra tid på sig vid nedbrytning.

Fick något påsté fr England och det var som om man hällt i tio påsar i en tékopp i stället för en - huuuuu så starkt! Det ligger hemma som reservté.
Kommer nog inte att behöva det, har väl en ca 40 olika andra sorter att välja av först hemma i skåpet. biggrin.gif
Preussen
själv använde jag mig av Lipton Persian Earl Grey, bladte, som marktäckning runt en gräslöksplanta ifjol. kan varmt rekomendera detta.

PG-tips är oftast i CTC dvs att bladen pulveriserats och nu är i någon enkel klumpform. Så till PG-tips rekomenderar jag komposten smile.gif
Laura
CITAT (Preussen @ 25-04-2010, 20:55) *
själv använde jag mig av Lipton Persian Earl Grey, bladte, som marktäckning runt en gräslöksplanta ifjol. kan varmt rekomendera detta.

PG-tips är oftast i CTC dvs att bladen pulveriserats och nu är i någon enkel klumpform. Så till PG-tips rekomenderar jag komposten smile.gif

Nu har jag lärt mig något... smile.gif Jag fick googla CTC för att förstår men nu fattar jag. Men.... förutom att påsen kankse bryts ned långsam, varför är pulveriserat te sämre än bladte att ha som marktäckning? Kanske är en dum fråga... rolleyes.gif
Preussen
CITAT (Laura @ 01-05-2010, 08:58) *
Nu har jag lärt mig något... smile.gif Jag fick googla CTC för att förstår men nu fattar jag. Men.... förutom att påsen kankse bryts ned långsam, varför är pulveriserat te sämre än bladte att ha som marktäckning? Kanske är en dum fråga... rolleyes.gif

större blad täcker ju mer wink.gif
Laura
CITAT (Preussen @ 01-05-2010, 12:40) *
större blad täcker ju mer wink.gif

ja, som sagt... dum fråga... slap.gif
Agne Olausson
Använd te och kaffe i första hand till surjordväxter såsom rodondendron och andra azaleor. Läg på jorden eller böka ner en bit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon