Ju , så va frågan, för jag begriper mig inte hur folk orkar odla chili/paprika året om inne.
jag testade med en planta två år sedan och klämde bladlössen,
men i år hade jag väl 20 och då fick provadopinnar komma fram.
Dessutom blev det inte många plantor som orkade / eller som jag orkade med genom hela vintern.
Jag har kanske 8 kvar.
Så jag gnäller egentligen och undrar samtidigt HUR är det möjligt ?
och garanterad köper jag inte icke-ekologiska paprikor , för dom måste vara helt giftpumpade,
i alla fall dom som odlas i växthuset ...?
skogstroll
16-04-2010, 09:35
samma här jag e så jäkla less på löss på mina chilisar...ett evigt klämmande och sprejande
DykUnderYtan
16-04-2010, 11:12
Jag hade inga problem med mina förra året, inte heller än så länge i år. Chilin börjar just slå ut sina första blommor.
Platinum
16-04-2010, 12:29
Jag kan aldrig minnas att jag fått bladlöss på varken chilis eller paprikor, förvisso sår jag nya i början på året varje år så testat att hålla dem inne året om har jag inte gjort. Trips hör dock till vanligheterna för trots allt har jag ju dem inne på uppdrivning ett halvår innan jag planterar ut dem.
Jag har odlat paprika 3-4 år nu inne i vanlig rumstemp. och jag har aldrig haft problem med löss eller annat.
Jag sår i februari och har de inne tills frostrisken är över i början av juni.
Jag vattnar mina små sådder med vattenspruta 2-3 ggr /dag och det gör ju att bladen också blir sprutade och det blir fuktigt kring plantorna. Det kanske är det som gör att jag inte har problem.
Först när plantan är ca 8-10 cm vattnar jag med kanna.
Anja Danmark
16-04-2010, 19:16
Jeg har haft masser af bladlus på mine planter, som blev startet d. 20. december inde - de kom fra en plante, som jeg havde forsøgt at overvintre, og det skulle jeg ikke have gjort...
Men jeg har købt nyttedyr, som nu efter nogle måneder er ved at have vundet over lusene. De er ikke væk, men nyttedyrene er i overtal, så de når ikke at gøre mere skade. Men det kræver, at man ikke har noget imod de ekstra beboere - nogle af dem flyver lidt længere væk end planterne!
är lösningen att spraya dom då 3 gg / dag ?
Platinum
16-04-2010, 20:54
CITAT (katah @ 16-04-2010, 21:46)

är lösningen att spraya dom då 3 gg / dag ?
Med vad tänkte du spraya dem? Om du menar duscha med vatten som Alba nämnde, skadar nog inte....jag ger dom inte vattendusch med sprayfalskan så ofta dock då jag har mina i direkt söderläge. Ger mina en dusch med sprutan en gång i veckan kanske och då kvällstid.
Lösningen är kanske att ställa en fuchsia intill för på min paprika/chili finns - peppar-peppar! (passande nog!) - inga bladlöss då de huserar på fuchsian... Suck!
Jag skulle gärna offra ett par fuchior om det verkligen lockar till sig alla bladlöss ...

låter jag desperat

?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.