Hej!
Har massa vallmo fröer jag tänkt plantera ut nu när det inte finns risk för natt frost längre. Men hur gör jag? Ska man slänga dom rakt på jorden, ska man gräva ner fröerna någon cm, hur långt mellanrum, vilken jord? Vilket läge, soligt, skugga? Kan som ni hör ingenting så hjälp uppskattas.
/ J
hattstugan
16-04-2010, 11:23
Hej och Välkommen till Odla!
Jag brukar bara strö ut Vallmofröerna där jag vill ha dom och det har fungerat bra här i Zon 3 iaf!
Lycka till!
skogstroll
16-04-2010, 11:49
har funkat fint för mig med
Helen i Piteå Zon 5
16-04-2010, 13:59
Hej och Välkommen hit!
Då jag frösår direkt på jordytan brukar jag lägga fast en bit fiberduk över fröna, både för att dom inte ska blåsa iväg eller bli uppätna men också för att ge lite 'värme' och gro snabbare. Man kan även förodla inne i kruka och plantera ut färdiga små plantor. Risk för frostnätter har jag i min zon fram till början/mitten av juni
ingrids
16-04-2010, 14:50
Min japanska vallmo (tror jag - jag köpte den som det) håller hus på en grusad uteplats där jag bara strör ut fröna över gruset. Det gör att de inte blåser bort och de tar sig och frodas över förvänta. Vill man är det sedan bara att flytta plantorna om de hamnat för tätt eller galet (eftersom den ju också självsår sig).
strandskatan
16-04-2010, 16:39
Jag blandar en näve vallmofrö i en halv hink sand och strör ut redan i mars. Nattfrost har ingen betydelse.
Hej
Om frost inte stannade lång tid i marken och man har väldränerad jord risken for frost skada mindre.
H.Bassam
Moonbeam
07-05-2010, 06:21
Måste slänga in en fråga om frökapslarna-ska man klippa av dem eller inte när de dykt upp? Förbättrar de livslängden om de får stanna kvar eller är det en nödvändighet att man tar bort dem? Hur vet man när man kan ta ur fröna och är den här plantan på nåt sätt giftig?
Har mina första små rackare som spirar i trädgården, därav alla frågor

Tycker vallmon är så vacker!
Irene_L
07-05-2010, 07:26
Jag använder både hängslen och svångrem

dvs jag direktsår en del och jag förodlar en del! Då har jag dubbel chans att lyckas!
Här kan du läsa om vallmo i min blomster-tips blog:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...ig-papaver.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.