|
Lisskulla52
16-04-2010, 11:56
En äldre man tipsade mig för flera år sedan hur man gör för att bli av med kirskålen. Vänta till en kraftig planta kommit upp litegrann. Gräv runt plantan så att roten kommer fram. Klipp av roten och använd sedan värmepistol mot de avklippta rotändarna tills de börjar skrumpna sedan är de lätta att dra upp. Den starka värmen sprider sig i roten och den skrumpnar ner.
Jag har provat den metoden och den fungerar otroligt bra. Jag har inte blivit av med kirskålen helt men 95 % har jag fått bort så här. Det är bara att fortsätta , för det blir mindre och mindre kirskål i rabatterna. Metoden är även utmärkt mot brännässlor och kvickrot.
Lisskulla52
DykUnderYtan
16-04-2010, 15:39
Åh, tack för tipset! Här ska inhandlas värmepistol sen bär det ut på jakt!
malarmaster
16-04-2010, 17:40
om alla ska börja använda värmepistoler mot ogräs får vi skaffa mer elproduktion samt hur är det med miljötänket för att inte tala om den egna plånboken? Mindre bra tips Ulf
Samsara
26-04-2010, 08:41
Jag fick ett tips häromdagen från en kolonigranne att man ska klippa bort alla blad ner till marken eftersom Kirskål är beroende av ljus för att kunna sprida sig. Dem dör så småningom eftersom dem inte får ljus och kan då inte sprida sig. Hon hade fått tipset från en bok som handlade om ogräs, jag vet inte om det fungerar. Men hon skulle testa det, så vi får se om det fungerar
octachoron
28-04-2010, 11:41
CITAT (Samsara @ 26-04-2010, 09:41)  Jag fick ett tips häromdagen från en kolonigranne att man ska klippa bort alla blad ner till marken eftersom Kirskål är beroende av ljus för att kunna sprida sig. Dem dör så småningom eftersom dem inte får ljus och kan då inte sprida sig. Kirskål klarar inte ständiga nerklippningar som i t ex en gräsmatta. Dock så krävs det ständig nerklippning av alla blad som dyker upp för att döda kirskålen, i min erfarenhet så fungerar det att göra i välbegränsade land. På andra ytor krävs det grävning/marktäckning för att få bort kirskålen med vettig arbetsinsats.
KarinSKARA
28-04-2010, 12:06
Kirskål är mycket jobbigt att bli av med men inte omöjligt. Jag har dem inte mer än på en liten del av tomten men ser hur andra fullkomligt invaderas av eländet. Nerklippning ofta är bra och humant mot miljön, roundup fungerar men är inte så bra för omgivningen. Grävande är jobbigt  och alla rotdelar måste upp, man får se det som besparing av dyra gymkort Viktigt är också att man ser till att de inte dessutom går i frö, de sprider sig jättelätt på det viset.
Gossen Ruda
28-04-2010, 13:08
Förklara gärna hur omgivningen skulle kunna ta skada. Största faran borde väl vara på den egna täppan.
KarinSKARA
28-04-2010, 13:20
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 14:08)  Förklara gärna hur omgivningen skulle kunna ta skada. Största faran borde väl vara på den egna täppan. Omgivningen är naturligtvis ALLT som sitter runtomkring ELLER i vindriktningen om man sprutar ut det.
Gossen Ruda: Eftersom glyfosat (Roundup) hittas i princip samtliga dricksvattenprover söder om Dalälven så kan man väl förutsätta att den påverkar omgivningen. Det är inte bara jordbrukets spridning som ger effekt eftersom den är vanlig att påträffa även inom stadsplanerat område. Nu råkar ju glyfosat inte vara den mest elaka av bekämpningsmedel, men ändock. Det är inte säskilt utredd vilka synergieffekter som kan uppstå med andra ämnen.
Gossen Ruda
28-04-2010, 15:41
CITAT (KarinSKARA @ 28-04-2010, 14:20)  Omgivningen är naturligtvis ALLT som sitter runtomkring ELLER i vindriktningen om man sprutar ut det. Jo, men effekten måste väl ändå vara störst precis där man använt medlet?
Gossen Ruda
28-04-2010, 15:47
CITAT (ebbab @ 28-04-2010, 14:41)  Gossen Ruda: Eftersom glyfosat (Roundup) hittas i princip samtliga dricksvattenprover söder om Dalälven så kan man väl förutsätta att den påverkar omgivningen. Det är inte bara jordbrukets spridning som ger effekt eftersom den är vanlig att påträffa även inom stadsplanerat område. Nu råkar ju glyfosat inte vara den mest elaka av bekämpningsmedel, men ändock. Det är inte säskilt utredd vilka synergieffekter som kan uppstå med andra ämnen. Nu har jag inga nyare resultat att gå på men det fanns en äldre kartläggning där man hittade ogräsbekämningsmedel i de flesta dricksvattenproven, dock INTE glyfosat utan andra. Den undersökningen har hänvisats till flera gånger där man hävdat glyfosatets skadeverkningar, man hade alltså satt likhetstecken mellan glyfosat och alla andra bekämpningmedel. Har du närmare upplysning i fallet?
Hej
Det finns inte någon bekämpning som helt positiv men vi räkna om den har positiv mera så kan vi använda .
Obs
man ska använda den på rätt sätt tillexempel jag använde Roundup som målar på ogräs blad. H:Bassam
LottaPB
29-04-2010, 01:07
Tänker alltid genast på " Tyst vår" av Rachel Carson när jag hör om hur folk resonerar om gifter av olika slag. Den skrevs och gavs ut i början på 60-talet. När jag läste den i mitten på 70-talet var den högst aktuell, i dag borde varenda tonåring få läsa den i undervisningen i biologi/naturlära för att förstå hur vi har kunnat förgifta vår jord och oss själva så som vi gjort. Alla gifter hamnar i naturens kretslopp och så småningom i människans kropp i vävnad och blod. Detta blir hur tydligt som helst i filmen "Underkastelsen" http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecension...elsen-1.1082235. DN hade en betydligt längre artikel om filmprojektet tidigare, men den verkar inte ha lagts ut på nätet. I den längre artikeln presenteras forskarnas farhågor att alla de gifter vi får i oss är ett betydligt större hot mot allas vår överlevnad jämfört med den globala uppvärmningen.
Gossen Ruda
29-04-2010, 09:33
Först och främst så finns det en stor skillnad mellan gifter och bekämpningsmedel men eftersom gifter är mer värdeladdat används detta genomgående av motståndare. Glyfosat är klassat som bekämpningsmedel.
Tyst vår var en bra väckarklocka och många har vaknat så de medlen vi använder nu blir bättre och bättre. Bättre på sitt användningsområde och färre biverkningar. Vad gäller glyfosat är det mycket effektivt mot växter men ofarligt för exempelvis människor. Det är ingen risk för upplagring i kroppen för utsöndringen är snabbare än upptaget. Blanda inte in andra ämnen i sammanhanget som metylkvickilver eller DDT, var sak på sin plats. Den snabba nedbrytningen av glyfosat är en stor fördel.
officinalis
01-05-2010, 16:24
Glyfosat är inte nyttigt för varken växter och djur. Möjligen är det inte akut giftigt, men ofarligt är felaktigt.
LottaPB
02-05-2010, 23:22
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 10:33)  Först och främst så finns det en stor skillnad mellan gifter och bekämpningsmedel men eftersom gifter är mer värdeladdat används detta genomgående av motståndare. Glyfosat är klassat som bekämpningsmedel.
Tyst vår var en bra väckarklocka och många har vaknat så de medlen vi använder nu blir bättre och bättre. Bättre på sitt användningsområde och färre biverkningar. Vad gäller glyfosat är det mycket effektivt mot växter men ofarligt för exempelvis människor. Det är ingen risk för upplagring i kroppen för utsöndringen är snabbare än upptaget. Blanda inte in andra ämnen i sammanhanget som metylkvickilver eller DDT, var sak på sin plats. Den snabba nedbrytningen av glyfosat är en stor fördel. Gifter, bekämpningsmedel; du må kalla det vad du vill. Genmodifiering, ättika och salt. Allt du på något sätt tillför jorden, marken och djuren slår ut någon växt, insekt eller djur och påverkar kretsloppet i MINST ett led. Vilket leder till obalans. I förlängningen kan vi inte stoppa den skada vår tillförsel har orsakat. Det är rent oansvarigt att tro att vi kan tillföra bekämpningsmedel, gifter, salt, ättika eller annat som inte hör hemma naturligt i jorden, utan att jorden och det levande på något sätt störs. Min morfar vägrade använda handelsgödsel och bekämpningsmedel/gifter. Han odlade och sålde och hade agronomutbildning. Folk tyckte han var en pajas på den tiden. Hur rätt fick han inte? Han var minst 50 år före sin tid. Antroposoferna och Saltå Kvarn har länge betraktats som suspekta. Nu har vindarna vänt och den egna produktionen täcker inte efterfrågan. Varför vänder det då? Kunskap är grunden, som alltid. Ett gift, ett bekämpningsmedel eller någon annan för ändamålet ny substans betraktas som ofarlig så länge ingen har forskat i följderna av användningen. Det gäller även narkotiska preparat. - Nolltolerans när det gäller bekämpningskemikalier.
- Använda handkraft och naturliga fiender.
- Ändrade odlingsbetingelser och "husmorsknep".
Det enda som i längden ger resultat och som inte någon behöver stå till svars för vid ett framtida skuldbeläggande. Vi får inte glömma att vi lämnar över en jord som våra barn och barnbarn ska kunna överleva i och leva av. Vad cocktailmixen i jord och levande vävnad leder och omvandlas till är så gott som helt outforskat. Vi har ansvar för att ta hand om den jord vi lever av. Det betyder att tänka långsiktigt. Biodynamiska FöreningenFOBO - Förbundet organisk-biologisk odling
Gossen Ruda
03-05-2010, 14:06
Vilken svada. Jag kommenterar direkt i ditt inlägg. CITAT (LottaPB @ 03-05-2010, 00:22)  Gifter, bekämpningsmedel; du må kalla det vad du vill. Genmodifiering, ättika och salt. Allt du på något sätt tillför jorden, marken och djuren slår ut någon växt, insekt eller djur inte nödvändigtvis och påverkar kretsloppet ?i MINST ett led. Vilket leder till obalans. knappast I förlängningen kan vi inte stoppa den skada vår tillförsel har orsakat. det kanske inte blivit nån skada. Det är rent oansvarigt att tro att vi kan tillföra bekämpningsmedel, gifter, salt, ättika eller annat som inte hör hemma naturligt i jorden, utan att jorden och det levande på något sätt störs. det beror på vad och hur mycketMin morfar vägrade använda handelsgödsel och bekämpningsmedel/gifter. Han odlade och sålde och hade agronomutbildning. Folk tyckte han var en pajas på den tiden. Hur rätt fick han inte? Han var minst 50 år före sin tid. Antroposoferna se nedan och Saltå Kvarn har länge betraktats som suspekta. Nu har vindarna vänt och den egna produktionen täcker inte efterfrågan. Varför vänder det då? Kunskap är grunden, som alltid. Ett gift, ett bekämpningsmedel eller någon annan för ändamålet ny substans betraktas som ofarlig så länge ingen har forskat i följderna av användningen. Du kanske skulle läsa på lite om godkännandeprocessen. Det gäller även narkotiska preparat. - Nolltolerans när det gäller bekämpningskemikalier.
- Använda handkraft och naturliga fiender.
- Ändrade odlingsbetingelser och "husmorsknep".
Det enda som i längden ger resultat och som inte någon behöver stå till svars för vid ett framtida skuldbeläggande. Vi får inte glömma att vi lämnar över en jord som våra barn och barnbarn ska kunna överleva i och leva av. Vad cocktailmixen i jord och levande vävnad leder och omvandlas till är så gott som helt outforskat. Vi har ansvar för att ta hand om den jord vi lever av. Det betyder att tänka långsiktigt. Biodynamiska FöreningenFOBO - Förbundet organisk-biologisk odlingBeträffande antroposoferna så ÄR de lite knäppa. Exempelvis så betraktas lavar som tillhörande stenriket och därför borstas alla träd rena från lavar, trots att ingen borstar träden i naturen och där växer det ändå. Min tolerans för sekter av olika slag är mindre än din tolerans för bekämpningsmedel.
LottaPB
04-05-2010, 16:02
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 15:06)  Vilken svada. Jag kommenterar direkt i ditt inlägg.
Beträffande antroposoferna så ÄR de lite knäppa. Exempelvis så betraktas lavar som tillhörande stenriket och därför borstas alla träd rena från lavar, trots att ingen borstar träden i naturen och där växer det ändå. Min tolerans för sekter av olika slag är mindre än din tolerans för bekämpningsmedel. Du är mer än lovligt naiv, du! Eller så har du intressen i bekämpningsbranschen. Det är faktiskt så att man kan tro att du är sänd till forumet för att få folk att använda mer gifter. Nej vet du vad; läs på eller kom till Järna och besök Antroposofernas Saltå Kvarn. Sekt är det inte tal om - det handlar om ett sätt att leva. I balans med natur och levande organismer. Det är precis så mycket sekt som Monsanto. Skillnaden ligger i sättet att se på hur vi tar hand om vår jord. Hur man på bästa sätt tar bort ogräs, maximerar skördar och lever ett värdefullt liv. Monsanto säljer/har sålt genmodifierade grödor och bekämpningsmedel=gifter så som PCB, DDT, Roundup och Agent Orange. Alla känner till dessa fruktansvärda gifter. GMO-produkter påverkar det naturliga urvalet och artrikedomen, det finns risk för spridning till andra grödor (har skett i Danmark, Kanada, Mexiko, Brasilien, Indien, Paraguay, England) och genmodifieringen gör att oönskade insekter hamnar på fel ställen och att önskade insekter försvinner. Bland annat. Det orsakar i ett lite längre perspektiv en stor obalans. Det finns också risker vid förtäring av GMO-produkter. Antroposoferna vägrar använda gifter och bekämpningsmedel, dvs kemikalier. Man använder handkraft, naturgödsel och goda odlingsbetingelser för att producera ett livsmedel som ingen blir sjuk av. Läs på om Roundup: En ny studie i Frankrike har konstaterat att Roundup är betydligt giftigare för människan än vad som ansetts innan. Att säga okej till allt skit som förekommer, bara för att det inte är förbjudet än - (fördröjningseffekten av processen att riskklassificera en kemikalie) - är lika dumt som att köra Formel 1 utan skyddsutrustning. Kan du övertala folk här inne att spruta både det ena och det andra giftiga ämnet i sina trädgårdar och odlingar är det upp till dig att ansvar för det när biverkningarna visar sig. Kom då ihåg att det fanns folk som kunde tänka själva och som läst på sedan barnsben om vad bekämpningsmedel, gifter och allehanda kemikalier gör i ett kretslopp. Och som varnade för följderna hela kretsloppet och i slutänden människan får lida av. Den kemiska cocktailmix precis alla människor har i sitt blod, ska sådana som du ställas till svars för på grund av ert sätt att lovprisa allehanda gifter. Saltå Kvarn
officinalis
04-05-2010, 17:05
Jag håller med om att antropsoferna gör mycket gott både för miljö och människa. Men homeopatin, jordhelare och guidade skogsväsenvandringar ställer jag mig tveksam till.
Gossen Ruda
04-05-2010, 18:15
Vem är mest naiv, Lotta? Du verkar svälja allt som läggs fram mot exempelvis Roundup men du reagerar inte mot Antroposofernas ibland knäppa och verklighetsfrämmande tankar. Jag pratade faktiskt med en person på Saltå kvarn i fredags men det var med mer praktiska saker, en trasig telefon.  Visst är Antroposoferna, här kallad "A", en sektliknande sammanslutning, utbruten ur teosofin av Steiner 1913. Så här står det i mitt lexikon: "A:s tankebyggnad är religiöst betonad, många av dess drag är lånade från indisk religion, kristen gnosticism och tysk idealistisk filosofi. A anser sig ha tillgång till en speciell insikt i människans och världsalltets väsen och försöker tillämpa denna på olika av det praktiska livets områden". Det låter lite storvulet och är det också. Säkerligen finns det även gott i deras program men så fort det börjar likna religion och sekteri slår jag till mina mentala bromsar. Jag försöker hjälpa folk som inte skyggar för att använda Roundup och ge råd eftersom jag själv använt det i liten skala i säkert 15 år. Utan problem. Jag skall försöka komma ihåg att ta lite bildbevis under helgen. Vad du svamlar om allt vedervärdigt som kommer att hända om man använder exempelvis Roundup tänker jag inte gå in på, att du bara rabblar en utantilläxa framgår klart ändå. Jag har haft kontakt med Göteborgs vattenverk för att höra om de undersökt förekomsten av glyfosat i dricksvattnet men de kollar faktiskt inte. Det är inte med på WHO:s lista över farliga kemikalier och betraktas ha låg giftighet. De testar för 33 olika ämnen 4 gånger per år och har bara en gång år 2001 fått fram analyserbara mängder av bekämpningsmedel. Det gällde BAM som är en nedbrytningsprodukt av diklobenil som var en del i Totex strö. Med tanke på att detta ämne är 77 resor värre än glyfosat i nedbrytningshänseende och dessutom användes i enorma mängder kan man av detta sluta sig till att risken att hitta glyfosat i vattnet är obefintlig. Naturen klarar av det mesta som människan hittar på. Jag dricker vattnet lugnt. Naturen är faktiskt värre. När vulkanen Laki i på Island hade utbrott 1783 spreds ett enormt moln av svaveldioxid över större delen av Europa och folk dog som flugor.
Hej
Om Roundup farligt så ska förbjuden att sälja inom Sverige. H:Bassam
Preussen
04-05-2010, 19:43
CITAT (Bassam @ 04-05-2010, 20:36)  Hej
Om Roundup farligt så ska förbjuden att sälja inom Sverige. H:Bassam Bassam, cigaretter säljs trots att de är bevisade farliga. så enkelt är det inte alltid. kanske förbjuds preparat med glyfosfat i framtiden eller så gör de det inte beroende av vad forskning säger.
duo2010
04-05-2010, 21:06
Men kära nån! Vilken TJÖTRuda! Har du inget vettigare för dig än att hålla på så här! dessutom är du oförskämd så du borde stängas av från Forumet.! Finns här ingen raderaknapp! gunilla
Gossen Ruda
05-05-2010, 07:34
CITAT (duo2010 @ 04-05-2010, 22:06)  Men kära nån! Vilken TJÖTRuda! Har du inget vettigare för dig än att hålla på så här! dessutom är du oförskämd så du borde stängas av från Forumet.! Finns här ingen raderaknapp! gunilla  Tack för dagens skratt.  Vem har jag varit oförskämd mot och på vilket sätt?
Preussen
05-05-2010, 07:48
CITAT (duo2010 @ 04-05-2010, 22:06)  Men kära nån! Vilken TJÖTRuda! Har du inget vettigare för dig än att hålla på så här! dessutom är du oförskämd så du borde stängas av från Forumet.! Finns här ingen raderaknapp! gunilla  typisk svensk feghet att utse människor med annan åsikt som oförskämd. är det debatt och diskussion så är det. Gossen Ruda må kanske ej ha rätt i sak men behövs för att nyansera debatten precis som hans meningströtare.
duo2010
05-05-2010, 21:51
Att insinuera att anroposoferna är knäppa och sätta likhetstecken mellan dem och en sekt är sannerligen en oförskämdhet och dålig "debattstil" vilket knappast hyfsar debattstilen och har inget med frågan om kirskål att göra! Detta är ett trädgårdsforum och ingen lekplats för debattnördiga killar.
Preussen
06-05-2010, 07:28
CITAT (duo2010 @ 05-05-2010, 22:51)  Att insinuera att anroposoferna är knäppa och sätta likhetstecken mellan dem och en sekt är sannerligen en oförskämdhet och dålig "debattstil" vilket knappast hyfsar debattstilen och har inget med frågan om kirskål att göra! Detta är ett trädgårdsforum och ingen lekplats för debattnördiga killar.  men "debattnördiga" av andra slag som har insinuerande känsloargument utan faktaunderlag? Gossen Ruda kan man inte beskylla för att insinuera, han skriver rakt ut att han tycker att antroposoferna är knäppa dessutom med den lilla passusen "beträffande". Om man blir provocerad av detta behöver man faktiskt inte svara i denna tråd utan fortsätta i sakfrågan.
Gossen Ruda
06-05-2010, 08:53
CITAT (duo2010 @ 05-05-2010, 22:51)  Att insinuera att anroposoferna är knäppa och sätta likhetstecken mellan dem och en sekt är sannerligen en oförskämdhet och dålig "debattstil" vilket knappast hyfsar debattstilen och har inget med frågan om kirskål att göra! Detta är ett trädgårdsforum och ingen lekplats för debattnördiga killar.  Nu var det Lotta PB som drog in Antroposoferna i tråden så du får klaga på henne istället. Jag håller med om att kirskålsbekämpning och och mer eller mindre flummiga sekter inte hör ihop.
Gossen Ruda
10-05-2010, 20:45
Här kommer några bilder från min sommarstuga med exempel på bekämpning av kirskål med Roundup. På alla dessa tre ställen var det helt brunt i somras/höstas. Jag hade definitivt tröttnat på kirskålen och gjorde en totalsprutning, fast jag väntade tills alla vårväxter vissnat ner. Sen strök allt med, kirskål, kvickrot, gräs mm. Jag sprutade även runt strutbräkena och även en del av dem dog, det kvittar för de kommer igen.    På bild 1 jämnade jag även till jorden och fyllde på ny och sådde gräs, det skedde på eftersommaren för jag sprutade bort det mesta kirskålen året innan. Nu ställer jag en fråga till alla motståndare till Roundup: Hur kan det vara så grönt i år och hur har alla dessa vågblommor kommit upp utan problem?????? Det borde ju vara här som "giftet" tagit som mest och då borde allt vara dött i många år. Om man lyssnar till er. Allt detta om kommande katastrofer har jag väldigt svårt att tro på, särskilt om man pratar om Roundup som bryts ner snabbt. Det låter lite som religiösas snack om apokalypsen och annat man hotar med, "följ mig annars hamnar i helvetet" mm. Det är lätt att hävda att saker som man inte behöver bevisa skall komma. Studera istället alla vitsippor, vårlök, svalört, snöklockor, scilla, getrams mm som glatt växer utan att bekymra sig. Den gröna slangen går bort till brorsan för han höll på att tvätta trallen på uteplatsen med högtryckstvätten. Sen lånade jag den för att bekämpa mossan på plattor och stenar. Bäva månde mossälskarna när jag visar de bilderna.
Hej
För att man ska lyckas med ogräs kämpar måsta man använda den på rätt sätt och på rätt tid.
H:Bassam
KarinSKARA
11-05-2010, 10:41
Gossen Ruda: Så du menar att du fick bort ALLT kirskål med en sprutning av Roundup i somras/höstas?
Gossen Ruda
11-05-2010, 11:14
CITAT (KarinSKARA @ 11-05-2010, 11:41)  Gossen Ruda: Så du menar att du fick bort ALLT kirskål med en sprutning av Roundup i somras/höstas? Nej, så effektivt är inte ens Roundup. Det mesta strök med första omgången men jag fick upprepa på vissa ställen. En omgång består fö av flera små sprutningar med några dagars mellanrum. Istället för att dränka allt på en gång kör jag med småduttningar flera gånger för att få ner så mycket medel som möjligt i växten.
Samsara
14-05-2010, 12:49
CITAT (octachoron @ 28-04-2010, 12:41)  Kirskål klarar inte ständiga nerklippningar som i t ex en gräsmatta. Dock så krävs det ständig nerklippning av alla blad som dyker upp för att döda kirskålen, i min erfarenhet så fungerar det att göra i välbegränsade land. På andra ytor krävs det grävning/marktäckning för att få bort kirskålen med vettig arbetsinsats. Jag har det på ett litet område, därför tänkte jag testa det så jag slapp hälla roundup där så jag kunde odla. Om det har varit stort område så hade Kirskålen fått en påhälsning av roundup
Anemone nebulosa
14-05-2010, 14:42
Dessa småduttningar med bekämpningsmedel verkar ju mer tidskrävande än att gräva upp självaste kirskålen! Jag gräver upp den för hand, så j*vla jobbigt är det inte. Och inte har jag "mannamuskler", nä, jag verkar visst ha mer än så! Och det viktigaste är ju att den inte växer där man odlar grönsaker tycker jag, men om den är på andra ställen kan man välja att leva med det, gräva upp det efter hand eller leta efter miljövänliga alternativ. För övrigt är det gott att äta de späda skotten, och de passar ju bra som marktäckare i woodlandmiljöer. Det är oroväckande att en del människor inte bryr sig om konsekvenser. Det finns nog med rapporter om hur miljögifter, besprutningsmedel, läkemedelsrester, hormoner osv hittats i dricksvattnet, naturen och människoblodet och hur det påverkar oss alla negativt; bl.a. att män får sämre och svagare spermier, flickor hamnar i puberteten tidigare, människor blir sjuka (och sjukvården har verkligen inte svaren de flesta gånger). Om inte sunt förnuft redan innan fattade att det kanske inte är så hippt med alla dessa kemikaliecocktails så borde väl åtminstone rapporterna öppna ögonen. Och dessutom, om man vill ha en biologisk mångfald och artrikedom så gör man bäst i att ta till försiktighetsåtgärder vad gäller gifter, kemikalier, gmo osv. En del beklagar ju sig redan över tex kirskålens utbredning!
Oavsett flummerier inom antroposofin som bör tas med en nypa salt så finns det mycket som fungerar bra. Förutom att deras odlingsprodukter har fått en enorm efterfrågan så har tex även deras hand med autistiska barn blivit en förebild för den vanliga vården och omsorgen. Men vissa människor hänger upp sig så fort det är något flummigt med i bilden trots att något fungerar bra och är i enlighet med naturens och/eller människans villkor. Det är väldigt psykologiskt intressant. För om man då jämför med Monsanto som har många tunga ryggsäckar med asbest, DDT, agent orange, gmo osv så är det ju rent löjligt att man tycker det känns okej att köpa round-up utan vidare, och samtidigt kritisera antroposoferna. Människor får göra som de vill, men vari ligger integriteten då? Lika lite som jag vill dricka coca cola så vill jag använda round up, medan en del andra människor inte bryr sig över huvudtaget. Utöver den moraliska aspekten, som är ett nog så starkt argument, så vet man som sagt inte konsekvenserna av användandet av round up, och därför är det en ytterligare poäng med att undvika det.
Gunilla T
14-05-2010, 15:33
CITAT (Nicoline @ 14-05-2010, 15:42)  Dessa småduttningar med bekämpningsmedel verkar ju mer tidskrävande än att gräva upp självaste kirskålen! Jag gräver upp den för hand, så j*vla jobbigt är det inte. Och inte har jag "mannamuskler", nä, jag verkar visst ha mer än så! Och det viktigaste är ju att den inte växer där man odlar grönsaker tycker jag, men om den är på andra ställen kan man välja att leva med det, gräva upp det efter hand eller leta efter miljövänliga alternativ. För övrigt är det gott att äta de späda skotten, och de passar ju bra som marktäckare i woodlandmiljöer. Det är oroväckande att en del människor inte bryr sig om konsekvenser. Det finns nog med rapporter om hur miljögifter, besprutningsmedel, läkemedelsrester, hormoner osv hittats i dricksvattnet, naturen och människoblodet och hur det påverkar oss alla negativt; bl.a. att män får sämre och svagare spermier, flickor hamnar i puberteten tidigare, människor blir sjuka (och sjukvården har verkligen inte svaren de flesta gånger). Om inte sunt förnuft redan innan fattade att det kanske inte är så hippt med alla dessa kemikaliecocktails så borde väl åtminstone rapporterna öppna ögonen. Och dessutom, om man vill ha en biologisk mångfald och artrikedom så gör man bäst i att ta till försiktighetsåtgärder vad gäller gifter, kemikalier, gmo osv. En del beklagar ju sig redan över tex kirskålens utbredning!
Oavsett flummerier inom antroposofin som bör tas med en nypa salt så finns det mycket som fungerar bra. Förutom att deras odlingsprodukter har fått en enorm efterfrågan så har tex även deras hand med autistiska barn blivit en förebild för den vanliga vården och omsorgen. Men vissa människor hänger upp sig så fort det är något flummigt med i bilden trots att något fungerar bra och är i enlighet med naturens och/eller människans villkor. Det är väldigt psykologiskt intressant. För om man då jämför med Monsanto som har många tunga ryggsäckar med asbest, DDT, agent orange, gmo osv så är det ju rent löjligt att man tycker det känns okej att köpa round-up utan vidare, och samtidigt kritisera antroposoferna. Människor får göra som de vill, men vari ligger integriteten då? Lika lite som jag vill dricka coca cola så vill jag använda round up, medan en del andra människor inte bryr sig över huvudtaget. Utöver den moraliska aspekten, som är ett nog så starkt argument, så vet man som sagt inte konsekvenserna av användandet av round up, och därför är det en ytterligare poäng med att undvika det.
Hej
Nästan alla godkänn kemikal medel tid som saknar giftiga så vi är inte mera duktiga än dem som jobba hela tiden för att hitta bra medel.
Obs jag tycker att Sverige inte slarvig med sitt folk.
H:Bassam
LottaPB
17-05-2010, 02:15
Ja, det är ju för väl att inte alla är lika nördiga och inne i sådana besprutarsekter som den stenålders Ruda. Glädjande att det finns vettigt folk som fattar att människa och natur måste leva i harmoni, utan gifter, manipulering och kemikalier. Har man använt ett argument, ett gift, haft en vana i 15 år utan att reflektera och ta till sig modern information, är det inte konstigt att man fortsätter ge sig på skogsmarken på sina egna ägor med besprutning för att utrota maskrosor, kvickrot, kers, revsuga, klöver eller vad det nu kan vara. Sådana nördiga och helt ogenomtänkta åtgärder vidtog man på 60-70-talet då man ännu inte förstod vad man ställde till med, vad Monsanto var och att DDT inte var ofarligt. Det är ett känt faktum att värderingar och vanor är det som människor har allra svårast att förändra. Jag tycker synd om dig Ruda. Du har tydligen inte förmågan att ta till dig vilka moderna forskningsresultat och ogräsrensningstekniker som numera gäller bland sanna naturvänner, trädgårdsälskare eller miljöforskare. Och jag tror inte ett ögonblick på att du läst Tyst vår, ser TV-program som behandlar miljöförstörelsen, läser tidningsartiklar eller forskningsrapporter om hur förgiftad och manipulerad både jord, växter, djur och alla vi människor är. På grund av den inställning till kemikalier som du och andra inom besprutningsbranschen har. Förmodligen ser du inte trädgårdsprogram så som "I trädgården med Camilla Plum". I ett av helgens program redovisade hon hur hon på ett väldigt smart sätt håller kirskålen stången. Kålen klipps nu, när den precis kommit upp, ner till marknivå. Allt ska klippas ner. När sedan blomningen startar senare i sommar, klipper man ånyo ner allt så att inga frön bildas. Växten dör så småningom pga brist på sol. Och den förhindras också fröså sig. Resultatet syns redan nästa år. Men du kanske tycker att Camilla Plum, författare till en mängd trädgårdsböcker, är flummig och tillhör en sekt. Har du någonsin frågat dig själv varför moderna trädgårdsböcker aldrig förordar någon som helst bekämpning med kemikalier och varför personligheter och föredömen inom modern fritidsodling aldrig någonsin tar till gifter? Och om du betraktar antroposoferna som en sekt, då hör alla pedagogiska inriktningar dit. Montessori, naturläkemedel, yoga, zonterapi, och alla andra alternativa läkemetoder måste för dig se sig som rena sektmetoder. För att inte tala om samerna med sina jojk och nåjd=schaman. Du har inte varit i kontakt med antroposoferna och har ingen aning om vad de gör, vilka värderingar de utgår från, hur de lever, varför de har den pedagogiska inriktning de har och vad de står för. Man brukar säga att de som inte är som man själv eller som man inte känner till blir måltavlor för mobbning och allehanda beskyllningar. För att råda bot på detta och kompetensutveckla dig är du välkommen till Järna för studiebesök i alla de olika antroposofiska verksamheterna. Avsätt en vecka och kom sedan och påstå att antroposofin är en sekt! Tycker du att Cirkus Cirkörs cirkusdirektör Tilde Björfors är en sektmedlem? Anser du att Saltå Kvarn bedriver en verksamhet tillhörig en sekt? Att det är rimligt att tro att en av Södertäljes största arbetsgivare är en sekt? Att en sekt får bedriva förskolor, skolor och lärarutbildning? Med flera respekterade och omtyckta verksamheter. http://www.antroposofi.info/startsida/nyhe...000-maenniskor/
Gossen Ruda
17-05-2010, 13:47
Jag bara väntade på det, personangreppen. Med nedlåtande omdömen som stenåldersruda mm. Jag är inte den som vänder andra kinden till så nu skall ni få svar på tal era miljöpuckon. Ni tycks tro att jag bara är en som sprutar hejvilt men då har ni jävligt fel. Jag har grävt upp och sållat igenom flera kubikmeter jord för att få bort kirskålsrötter och flyttat om flera hundra, kanske tusen, växter som fått stå i plastkrukor i månader och år för att sen få komma tillbaka. Detta lärde mig en sak, kriget mot kirskålen vinns inte på det sättet. En del rötter går rätt ner och ligger i vila några år för att sen plötsligt sätta fart och växa. Likaså små rotbitar som bara bidar sin tid. Hur får man bort kirskålsrötter som nästlat in sig i buskrötter? Under stora stenar? Jag har kirskål i mina vildängar. Skall jag klippa ner allt nu när vitsipporna och andra växter blommar och kungsängsliljorna står i knopp? Senare kommer andra blommor. Att gräva upp gör ännu mer skada och är inte effektivt och sen har vi buskrötterna som sagt. Jämfört med att punktbekämpa med Roundup är alla andra metoder otillräckliga. Varje trädgård har sina möjligheter och sina begränsningar, hos mig är det Roundup som gäller och är nödvändigt när inget annat hjälper. Det finns mycket roligare saker att göra än att ligga med näsan i jorden och röven i skyn för att evighetsrensa ogräs.
Att ingen nämner olika bekämpningsmetoder är den allmänna hetsjakten på alla som inte följer trenderna. Just nu är det miljönissarna som skriker högst och många vågar inte vara annorlunda för då kommer fanatikerna och gastar. Som här. Givetvis skall allt illa som hänt dras fram trots att det borde vara dött och begravet nu. Vad fan har DDT med glyfosat att göra? Lär er lite. Jag har varit med lite i miljörörelsen men har lämnat den åt sitt öde när kunskapsnivån sjönk. Ni är rädda för allt som människan skapat men kan pga för lite kunskaper inte skilja på vad som kan vara skadligt och vad som inte är det. Ni drar allt över en och samma kam. Ni kollar väl under sängen varje kväll så att inte Monsanto lagt dit ett monster?
Om man kan kalla antroposoferna för en sekt eller inte är ingen stor sak, att det finns mycket knepiga värderingar i botten är dock helt säkert. Det finns säkert en del bra i vad de gör men så länge grunden är religiös har jag inte mycket till övers för dem. Bland allt det bra finns mycket som är mindre bra, detta beroende på att allt måste stämma överens med deras grundfilosofi och där finns det brister och märkliga slutsatser.
Godmiddag.
*Viskar tyst* Idag har jag köpt roundup, försökte med att bekämpa kirsen i ett par år manuellt, men har nu bestämt mig för detta för att beståndet (som jag själv ovetandes planterade 4 år sedan) blir bara större och större. Just nu är det ca 7-10 kvm runt lillstugan som är drabbat, men hur blir det om jag inte får slut på eländet snarast?? Förlåt alla miljövänner, men nu ska eländet bort!
Gossen Ruda
17-05-2010, 15:33
hallojjj
20-05-2010, 19:57
Vi har haft jätteproblem med kirskål eftersom vår kolonilott ligger mot en allmänning med kompost, som är helt täckt av kirskål. Vi har kört 1 omgång med Roundup och nu 4 veckor senare så har kanske endast 7st (!!!!) ny kommit upp, och dom är bleka och har fått en liten dutt på sig. Men i hallonriset har vi inte kört med Roundup för där kan vi gräva upp och tagit upp hallonrötterna och pillat bort kirskålsrötterna, sen grävt ut ca 10cm. Lagt på ny jord, tidningspapper och täckbark. Troligtvis så kommer några upp så småningom. Jag kan alltså rekomendera att dra lite R där man har hysteriskt med kirskål. Det tar några veckor innan man ser hela resultatet, så gäller att ha tålamod och inte spraya igen
officinalis
21-05-2010, 14:44
CITAT (Nicoline @ 14-05-2010, 15:42)  (...) Oavsett flummerier inom antroposofin som bör tas med en nypa salt så finns det mycket som fungerar bra. Förutom att deras odlingsprodukter har fått en enorm efterfrågan så har tex även deras hand med autistiska barn blivit en förebild för den vanliga vården och omsorgen. Men vissa människor hänger upp sig så fort det är något flummigt med i bilden trots att något fungerar bra och är i enlighet med naturens och/eller människans villkor. Det är väldigt psykologiskt intressant. För om man då jämför med Monsanto som har många tunga ryggsäckar med asbest, DDT, agent orange, gmo osv så är det ju rent löjligt att man tycker det känns okej att köpa round-up utan vidare, och samtidigt kritisera antroposoferna. Människor får göra som de vill, men vari ligger integriteten då? Lika lite som jag vill dricka coca cola så vill jag använda round up, medan en del andra människor inte bryr sig över huvudtaget. Utöver den moraliska aspekten, som är ett nog så starkt argument, så vet man som sagt inte konsekvenserna av användandet av round up, och därför är det en ytterligare poäng med att undvika det. Detta låter som en ganska sund inställning. Det är ungefär hur jag upplevt antroposoferna också. Jag har både bott och arbetat med antroposofer och kommit i kontakt både med odlingen och vårdomsorgen. Bortsett från tveksamheter som "tomtegrupper" och "jordhelare" så har jag en väldigt positiv bild av det som de pysslar med. Omsorgsfullt arbete med kompost, konstnärlig syresättning av bevattningsvatten i växthus, häftig integration av förståndshandikappade i pedagogiska miljöer osv. Tycker folk kan använda Round Up bäst dom vill egentligen. Efter mina efterforskningar så är det inte ett så fantastiskt giftigt ämne (glyfosat alltså) som vissa vill ge en bild av. Men helt ogiftigt är det inte och precis som med alla kemikalier är det en god idé att följa bruksanvisningen. Sedan kan man såklart ifrågasätta ifall man stödjer Monsanto och deras vision om hur jordbruket ska se ut i framtiden. Det finns en hel del belägg för att bojkotta företaget anser jag. Men det här med konsumtionsansvar är ju något ganska nytt också!
Hej Jag tycker om man kan borta 20-30cm från mark och sen täcka med mark duk sen kan fylla på nytt jord och plantera, det är 100% fri risk och man kan plantera direkt .
Obs eller man kan höjda markem med hjälp av torvblock. H:Bassam
officinalis
22-05-2010, 17:14
Ja, det kan nog fungera bra. Hur djupt går kirskålsrötterna egentligen, någon som vet?
hattstugan
23-05-2010, 00:31
Angående Rondup eller manuell bekämpning av Kirskål så behövs nog båda och inte ens det hjälper på hårt prövade områden! Hos exsärbon har båda metoderna hjälpts åt i 7 ÅR och bara ett ytterst lite resultat märks!
Använder själv round-up på grusgångarna o grusuppfarten. Men aldrig i själva trädgårdsdelen. Att använda med måtta och inte ta fram sprayflaskan med round-up så fort man ser ett ogräs, är nog en bra regel. Och idag tror jag alla är försiktiga och inte öser bekämpningsmedel över allt oönskat i trädgården. Men ibland behöver man ta till storsläggan. Bara det inte blir en ful ovana av ren lättja. DDT var ju helt ofarligt och framtiden medel mot allt oönskat, så lite försiktighet är nog på sin plats.
Min svägerska matar sina marsvin med kirskål, hon smyger tom in på grannens tomt och knycker kirskål där. Min syster gör soppa, stuvning och paj på kirskål. Själv har jag ingen kirskål trots att det finns lite överallt i närheten.
mamamaggan
26-05-2010, 00:25
Ska prova RoundUp där jag har tänkt anlägga en äng. Har kirskål och andra växter där som jag inte vill ha. Tänker sedan täcka med tidningar och ha på ett lager mager jord för att så ängsblommor , dagens jord är för näringsrik. Tänker börja med kirskålen , växer på ett område som är c: 3 x 3 meter , och så avvakta lite innan jag täcker.
Platinum
26-05-2010, 05:45
CITAT (officinalis @ 22-05-2010, 18:14)  Ja, det kan nog fungera bra. Hur djupt går kirskålsrötterna egentligen, någon som vet? 100%-igt vet jag inte men jag vet att i min trädgård går de djupare än 40cm men inte djupare än 80cm.
Anemone nebulosa
19-07-2010, 17:47
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|