Bullis
Hm, misstänker nu att mitt olivträd och myrten har spinn. Har doppat dem i såpavatten nu. Någon som har tips på dundermedel?
oliv
Under tiden som de står inne (under vintern) hjälper det att spraya med vattenflaskan (gärna dagligen om de står i rumstemperatur). Annars brukar det hjälpa att ställa dem ute, nu åtminstone på dagen (frostfritt).
Alexander-VG-zon3
om dom är små nog att kunna dränkas i vatten, så gör det ta växten och kruka och alla ev redskap och dränk i varmtvatten (ca40-45grader) i ca 30min. under tiden brukar spinnen dö.
Bullis
Tack så mkt för tipsen! Ska genast sätta igång! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag kör med provado plus sprayen det ända bekämpningsmedel som har ett ämne tillsatt för att ta död på familjen spindlar dit spinnkvalster hör, det brukar räcka med 1-2 lätta sprayningar.
Bullis
Åh! Tack för tipset!
Det måste jag inhandla!! Nu idag så såg jag att de kommit tillbaka, fastän jag doppat och varit noga med att den står där det är väl ventilerat och svalt. Den är stor, men har ändå lyckats trycka ner den i en hink (trädkronan). Ska också inhandla ny jord. Jag ger mig inte!! smile.gif
Alexander-VG-zon3
ska metoden med att ''dränka'' spinnen funka måste man dränka allt även stam, kruka, rötter, redskap m.m.
Bullis
Tack, tack, tack!!! Provado Plus just vad mitt olivträd behövde!!
Hela kronan sprätter av gröna små skott, bara efter några dagar med Provado Plus!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon