robbie
Köpte "liljor i kruka" i affären precis och kom hem med massor av sorgmyggor...Tror ni det funkar att dra ut liljorna med rötterna och ( eventuellt skölja rötterna), tvätta krukan och sedan lägga in ny och fräsch jord? Då får jag bort allt väll? Skadar detta växten på något sätt?
Jag har ingen lust att köpa bekämpningsmedel för 100 kr till en planta som kostade 39 kr...

HJÄLP!
oliv
Det borde säkert hjälpa och låt jorden torka upp emellan vattningarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du precis kom hem med plantan så ska du reklamera den (ifall det inte är för långt till butiken) det ska inte vara massor av ohyra på växter man säljer. Och finns de där bara ett par dagar efter köpet är det troligast att de fanns där vid köpet. Uppväxta växter brukar dock klara sorgmyggor mycket bra.

Det finns även en mycket snarlika och ofarlig fluga = vattenfluga men deras larver är inte gråvit -genomskinliga med svart huvud.

Liljor klarar dock att torka upp, men löken är ju alltid fuktig så det kan vara svårt att få bort dem genom att bara låta jorden torka. När lökarna planteras ut brukar det dock finnas fiender i marken. Det är dock inte bra att ha någon växt som är full av sorgmygg inne nu ifall du har sådder/sticklingar för där ställer de till STOR skada.
robbie
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-04-2010, 16:22) *
Om du precis kom hem med plantan så ska du reklamera den (ifall det inte är för långt till butiken) det ska inte vara massor av ohyra på växter man säljer. Och finns de där bara ett par dagar efter köpet är det troligast att de fanns där vid köpet. Uppväxta växter brukar dock klara sorgmyggor mycket bra.

Det finns även en mycket snarlika och ofarlig fluga = vattenfluga men deras larver är inte gråvit -genomskinliga med svart huvud.

Liljor klarar dock att torka upp, men löken är ju alltid fuktig så det kan vara svårt att få bort dem genom att bara låta jorden torka. När lökarna planteras ut brukar det dock finnas fiender i marken. Det är dock inte bra att ha någon växt som är full av sorgmygg inne nu ifall du har sådder/sticklingar för där ställer de till STOR skada.

Det var LIDL. De är allmänt kända för att sälja skit + att det är typ omöjligt att reklamera. Jag tog bort jorden och duschade rent rötterna. Lät rötterna ligga i vatten i 3 timmar för att dränka eventuella kryp. Nu ska jag plantera om de i ny jord.
strandskatan
Skaffa vanligt flugpapper (sån där gul remsa man drar ut) och häng upp nära krukorna för säkerhets skull, där fastnar flugorna, så blev jag av med mina.
Crazy4Flowers
Sorgmyggor gillar inte Provadopinnar, jag brukar blöta en i vattenkannan och innan jag vattnar så rör jag om. Dom blir riktigt arga och vill inte lägga sina ägg där, tror även att larverna dör, för dom brukar försvinna efter några behandlingar.
Anja Danmark
Det hjælper også at vande nedefra, så jordoverfladen er tør. Det fjerner ikke problemet helt, men minimerer det - og Provadopinde er jo noget skidt at bruge, hvis det er en spiselig afgrøde....
Monarda
Här är helt ekologisk variant som jag inhandlade på trädgårdsmässan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, men funkar gör den.

[attachment=49065:P4171036.jpg]

[attachment=49066:P4171037.jpg]
Maebel
CITAT (Monarda @ 17-04-2010, 16:14) *
Här är helt ekologisk variant som jag inhandlade på trädgårdsmässan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, men funkar gör den.

Det är en tätört, Pinguicula. Jag har också en sån och den fungerar fint.
honeymilk
Usch, här hemma blev det KRIG mot sorgmyggorna när de gav sig på mina stackars nysådder!
Testade potatisvatten, sand på jordytan, tändstickor i jorden, ättik/såpblandningsfälla, kaffesump i jorden, men som funkade allra bäst var gula klisterremsor som flugorna fastnade på.
Såg inte så fräsch ut dock..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon