Sofiaf
jag har precis börjat med krukväxter och köpte en novemberkaktus för nån månad sen. har läst att den vill stå utomhus under sommaren fram till sep-okt i skugga.
jag undrar om man ska skydda den från insekter etc eller om den ska få stå som den är?
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver bara skydda den mot stark sol och massor av regn ifall du har ytterkruka på den, den gillar ju inte övervattning men den har samtidigt ingenting emot att få regn på sig. De brukar inte få ohyra utomhus.

De flesta av dina krukväxter mår bättre ute än inne på sommaren och ju bättre växten mår desto mindre risk för ohyra brukar det vara.
Sofiaf
Okej, tack för hjälpen! smile.gif
Alexander-VG-zon3
våran kaktus är alltid ute på sommaren, tas ut efter frostrisken är förbi, sätter den först i skugga i en vecka. men annars brukar den vara tålig mot vårsolen. när den vant sig vid solen ställer jag den i ett öppet syd/öst läge. och regnet som kommer brukar räcka och jag ger den regelbundet med näring och den växer med flera nya leder. sedan innan frosten kommer tas den in och placeras inne i ett ljustfönster. vattnas lite mindre och sedan blommar den i massor under vintern. och nu har den tillomed fått en återblomningen.

men du bör istället kolla efter temperaturen än efter månad. så du inte glömmer den ute i en frostnatt. temperaturen är ju nåt som är olika från år till år. ibland blir det tidig frost i aug och ibland blir det sen frost som inte kommer förens i november.

och som redan skrivits dom flesta krukväxter trivs ute, det som är viktigt är att ta ut dom vid rätt temperatur och att avhärda dom mot blåst och mot vårsolen. en del tropiskaväxter mår dock bättre i ett varmtväxthus eller inne i fönstret. likaså en del som är väldigt känsliga för fukt/regn bör odlas under tak eller i ett växthus med ventilation.
Bassam
Hej

Det är som farligt ute om vattnet samlat bredvid rötter,
H.Bassam
Sunny

CITAT (Sofiaf @ 16-04-2010, 15:17) *
jag har precis börjat med krukväxter och köpte en novemberkaktus för nån månad sen. har läst att den vill stå utomhus under sommaren fram till sep-okt i skugga.
jag undrar om man ska skydda den från insekter etc eller om den ska få stå som den är?

I denne tråden finner du mycket informasjon om novemberkaktus :

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...ktus&st=120

Noen sier at novemberkaktus vill stå utomhus om sommaren ,
jeg mener at plantene holder seg finare om de får stanna inne ...
De kan få komme ut noen ganger og bli dusjet eller stå i sommarregn noen timmar , det er "spa" for dem ...

Du kan se bilder av mine planter i tråden.
Aldri i verden om de skal stå ute om sommaren !!!

Mine novemberkaktus blommer om høsten og mange av dem også nu om våren ,
flere blommer just nu ! flirting.gif
Sunny

Sniglar älskar bladkaktus ,
så om du velger å sette din novemberkaktus utomhus ,
må du sette den et sted sniglar ikke kan komma åt den.
Sofiaf
jag bor i lägenhet så min novemberkaktus kommer att bo på balkongen, får hoppas att inga sniglar hittar dit!

jag ska ta att läsa tråden när ja har tid över, verkar bli en lång läsning smile.gif

just nu tar jag det lugnt med vattningen och har märkt att bladen blivit lite "rynkiga och slappa", är det vanligt eller borde jag vattna mer? den står i ett sydväst fönster, kan det annars bero på solen?

den har även fått små röda knoppar som är en miniatyr av ett blad, så jag gissar att dessa är nya blad som kommer? jag vet inte om jag borde ge den växtnäring nu eller vänta till hösten?

tacksam för hjälp och råd!
Sunny

CITAT (Sofiaf @ 18-04-2010, 14:53) *
just nu tar jag det lugnt med vattningen och har märkt att bladen blivit lite "rynkiga och slappa", är det vanligt eller borde jag vattna mer? den står i ett sydväst fönster, kan det annars bero på solen?

Då borde du vattna mer , ja ... shy.gif
Solen gir mycket värme nu ...

Novemberkaktus skal ikke bli så torra at bladen blir märkt av det.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon