Full version: Gräs på fel plats
gräsfritt
I en planta i berberishäcken har det vuxit upp gräs och dessvärre är detta i stort sett omöjligt att få bort. Kan jag försiktigt använda exempelvis Round Up?
gräsfritt
Jag hoppas att någon kan ge ett gott råd. Under tiden jag väntar vill jag testa att lägga in en bild och det kan ju lämpligen bli den omtalade berberisplantan.
Peztis
Långa handskar och smala fingrar - det rekommenderar jag dig! Inte några bekämpningmedel.

Och om nu busken växer och mår bra, spelar lite gräs någon roll? Det är ju inte som att den kvävs...
zissi
Jag anser att det lättaste är att så tidigt som möjligt på våren när jorden är fuktig ta på sig handskar (som Peztis sa här ovan också) och ta tag så långt ner på gräset du kommer åt och försöka dra upp tuvan med rötterna. Ju längre du väntar desto mer rotar sig ogräset och växer till och till slut fröar av sig och blir ännu mera. Lärde mig av egna misstag med just berberishäcken vår. Något år skippade jag ogräset just inuti busken men sen insåg jag hur enkelt det var att ta bort det tidigt på våren i fuktigt väder.

En giftfri trädgård gagnar både människor, djur och natur i det långa loppet [attachment=49035:smilisfl...mma__fin.gif]

gräsfritt
Ni som har svarat har naturligtvis rätt, men jag klarar inte av Er metod. Därför frågar jag igen om det är någon som provat exempelvis Round Up. Frågan är ju egentligen om giftet angriper Berberisbusken om man enbart sprutar försiktigt strax ovan marken. Jag hoppas att någon återkommer.
Platinum
Jag är ju lite anti ogräsmedel skall medges och använder dem inte i praktiken själv. Vad jag förstått så bör man inte spraya på avstånd på det viset eftersom omkringväxande växter kan ta skada, måste du nödvändigvis använda det så stryk på det på själva grässtråna med pensel.
malarmaster
Round up bör inte sprutas i ngt fall,bättre att använda pensel.Minsta lilla dimma som vinden tar o lägger på växter bredvid skadar den växten ,även om den inte dör.Vad är det för fel att handrensa ? Ulf
gräsfritt
Jag handrensar gärna, dock ej längst ner bland buskens "stammar". Dels sticks busken, dels får jag inte upp gräset med rötterna. Jag måste hitta på ett alternativt rensningssätt, annars får det vara.

(Ny på detta trevliga forum vill jag prova att åter lägga in en bild, den tidigare blev inte bra efter att jag hade förminskat den. Nu provar jag utan minskning). (Provade men det blev inte bättre trots att jag laddade en icke förminskad bild. Vad gör jag för fel)?
Anna i Örsjö
jag har testat att strö vanligt salt på gräs som växer upp mellan plattorna o sen vattna lite (var inne i uterummet) och det funkade väldigt bra. du kan ju testa att lösa så mycket salt som möjligt i hett vatten och sen spruta eller pensla gräset med detta. lite o ofta borde inte påverka busken då den inte är grön där. se om busken reagerar för då får du sluta annars är det bara att fortsätta tills gräset är borta.
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör inte salta i närheten av buskar och träd detta är gift för dem och saltet blir man ofta inte så lätt av med det är många buskar vid vägar och liknande som mår mycket dåligt då smältvatten med vägsalt rinner ner till deras rötter.
Gudrun i Göteborg
Instämmer med Åsa: Inget salt där.
Det verkar som att din grästova vuxit till sig ordentligt och då är det svårt att bli av med den med hjälp av t ex round up.
Det enda jag kommer på är, som flera andra påpekat, att handgräva upp så mycket som du kan. Ta på dig tjocka handskar och en jacka med tjockt tyg. Gräv djupt och ta upp så mycket du kan av rötterna. Därefter kan du lägga täckbark över. Kommer det något enstaka strå så pensla det försiktigt med bekämpningsmedel så fort det syns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon