Full version: Vit vår lök?
Vitlöksmani
Jag ska precis börja min karriär i trädgården och det första jag kom på var vitlök. Kan jag ta vitlök från affären? Kan man sätta den nu på våren eller är det ingen ide förrän till hösten?
Mvh Viktor
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ta utsäde från matbutiken MEN sorten kanske inte funkar i svenskt klimat. Lökarna kan vara behandlade så de inte ska gro. +Det finns risk för att sjukdomar medföljer på lökarna.

Om man är snabb kan man sätta vitlök nu och hinna få skörd, många trädgårdsbutiker har vitlöksutsäde på våren (tyvärr ofta inget namn på sorten). Själv sätter jag vitlök runt november. Man kan köpa flera olika sorters vitlöksutsäde via nätet på hösten. Utsäde är en engångskostnad, har man bra växtföljd kan man ta eget utsäde i framtiden.
Daniel83
Fick en hel del vitlök över i vintras som fick för sig att börja gro. Hade köpt ett storpack med någon fransk sort, rätt små lökar och sedan glömt bort dem whistling.gif . Prövade att sätta dem i några blomlådor ute på balkongen och de verkar trivas rejält, ligger bra långt förre de lökar som sattes i höstas. VAr mest som en rolig grej och en möjlighet att få färskt vitlöksklipp men då kan man kanske tänka sig att det blir lökar under jorden då också.. smiley_small_hug.gif
Miljoval
Mina lökar går fint också... när skördar man dem lämpligast?

Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar inte bli något under jord ifall man odlar i behållare och speciellt inte ifall man klippt i blasten.

Olika sorter mognar vid olika tidpunkter men någonstans runt jul-augusti brukar de flesta sorter mogna. Tänk på att vitlök är en hungrig gröda som ska gödslas regelbundet ungefär fram till midsommar.

Sorter som brukar funka är såna som Primor, Cledor, Christo, Hammar, olika ryska sorter. Thermidrome som är den vanligaste sorten i butiken får tyvärr ofta alldeles för mycket stresslökar som gör löken under jord mindre.

Vitlöksutsäde kan man ofta shoppa hos Törnviks frö och Tomatklubben, Åke i tomatklubben har många olika sorter men det är begränsad mängd så man måste vara snabb med sin beställning, Åke säljer även ett häfte om vitlöksodling med en massa tips + han håller någon kurs varje år.
skogstroll
alltså mina vitlökar hade kommit upp men sen nåra dar är de BORTA, äter rådjuren verkligen vitlök??? ranting.gif
Vitlöksmani
Tack så mycket för den fina informationen! Det ska bli roligt att sätta igång! Förresten trodde jag att vitlök fungerade avskräckande mot rådjur och annat, (har läst det någonstans) kan ha fel. Men annars kanske det är en människa. Vitlök är ju gott =)
Preussen
CITAT (Vitlöksmani @ 20-04-2010, 12:56) *
Tack så mycket för den fina informationen! Det ska bli roligt att sätta igång! Förresten trodde jag att vitlök fungerade avskräckande mot rådjur och annat, (har läst det någonstans) kan ha fel. Men annars kanske det är en människa. Vitlök är ju gott =)

vill du läsa mer om vitlök här på odla finns det mycket skrivet. här är en stor tråd vitlökstråd
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 17-04-2010, 13:55) *
alltså mina vitlökar hade kommit upp men sen nåra dar är de BORTA, äter rådjuren verkligen vitlök??? ranting.gif

Om de är borta från roten, kan det vara "vildsvinsverket" som ställt till med det smile.gif

Ezereht
Dum fråga kanske...men kan man äta dem direkt eller måste dom torkas först?
Åsa, mälardalen zon 2
De går bra att äta direkt, ska man lagra lökarna bör man dock torka dem varmt och sedan förvara dem varmt och torrt (ej i kyl).
skogstroll
CITAT (vitavargen @ 20-04-2010, 20:13) *
Om de är borta från roten, kan det vara "vildsvinsverket" som ställt till med det smile.gif

nja nåra vildsvin har jag inte... smile.gif de har som "klippts av"... rådjuren är iofs väldigt desperata på att som kommer upp så de är mina "prime suspects"
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 21-04-2010, 08:58) *
nja nåra vildsvin har jag inte... smile.gif de har som "klippts av"... rådjuren är iofs väldigt desperata på att som kommer upp så de är mina "prime suspects"

Har inte hört att rådjuren äter vitllök. Vi får se vad de andra(som är kunnigare än vad jag är om rådjuren) tycker.

Dina vitlök växer väl igen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon