Full version: HJÄLP
whoa1990
När man planterar t.ex morötter så står det det ska vara 5cm i mellen tror jag. men ska bara lägga ett
frö sen 5cm, frö ,5cm eller ska man man bara strö ut dom hej svejs?
Platinum
Man kan göra en sårad där man lägger fröerna med ett visst mellanrum enligt instruktion på påsen, men tätare går det med eftersom alla fröer kanske inte gror och skulle alla gro så får man gallra.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar göra en bredare fåra och så strösslar jag nog ut med 1-2cm mellanrum, man kan skörda små babymorötter tidigt på säsongen och då blir det automatiskt en gallring. 5cm är nog mest ifall man vill ha stora lagringsmorötter enbart. Jag har redan sått lite morötter men nu blev det väldigt tätt fröerna är ganska gamla (morotsfrö har normalt sett inte så lång hållbarhet) så jag tror inte det kommer vara så bra grobarhet.
whoa1990
okej tack
whoa1990
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-04-2010, 19:16) *
Jag brukar göra en bredare fåra och så strösslar jag nog ut med 1-2cm mellanrum, man kan skörda små babymorötter tidigt på säsongen och då blir det automatiskt en gallring. 5cm är nog mest ifall man vill ha stora lagringsmorötter enbart. Jag har redan sått lite morötter men nu blev det väldigt tätt fröerna är ganska gamla (morotsfrö har normalt sett inte så lång hållbarhet) så jag tror inte det kommer vara så bra grobarhet.

om man sår dom såsom nedanför ska man lägga ett frö på varje punkt eller flera frön??

. . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . .
katah
Jag försökte så glest ( 3-4 cm mellan fröerna ) förra året för att slippa gallra, men det var inte bra.
Morötterna utvecklas så långsamt att ogräset börjar gro samtidigt, det blir väldigt svårt att se dom små morotsplantorna bland ogräset och väldigt svårt att rensa bort ogräset så att moröttena får mer utrymme.

Så så fröerna en och en 1-2 cm mellanrum och gallra varannan bort som smakprov , eller klipp bort varannan tofs med sax så rör du inte dom ömtåliga rötter som du vill spara.
om man river en planta följer den andra lilla bredvid lätt med ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon