Full version: Identifiering
Järfälla
Ni som kan... Minns inte vad detta är... Känner igen, men hjärnan kopplar inte... Det är två olika alltså. g.gif
Platinum
Den första skulle ev. kunna vara fingerborgsblomma.
Järfälla
Ok. Det är en gammal tomt, säkert något som stått länge. Och de såg ut så här förra helgen, i Sörmland Strängnäs, Förmodar att det är något som blir högt (de är de som brukar vara tidigast tänker jag).
Platinum
CITAT (Järfälla @ 16-04-2010, 22:01) *
Ok. Det är en gammal tomt, säkert något som stått länge. Och de såg ut så här förra helgen, i Sörmland Strängnäs, Förmodar att det är något som blir högt (de är de som brukar vara tidigast tänker jag).

De jag nämde får en bladrosett runt marken och skickar en stängel med massor av klockor på i mitten på sommaren...en gammal mormorsväxt.
JLekberg
Den nedre påminner om valmo som precis kommit upp hos oss.

Där vi har den så kommer det rätt många liknande småplantor eftersom den fröat av sig från förra säsongen.
Harvey
Jag tycker också att den nedre ser ut som vallmo, fingerborgsblomma har släta bladkanter. Antagligen är det röd-oranga, dubbla eller enkla vallmor, dom finns ofta i äldre trädgårdar. Mycket snygga tycker jag, även om dom är svårkombinerade i färgerna och blommar kort tid.

Den övre bilden tror jag är en annan växt, väldigt lik kardvädd tycker jag.
vanjalarsa
jag tycker att det första ser ut att vara någon sorts viva.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Monarda
Den första kan också vara kungsljus av något slag, nummer två är definitivt vallmo.
Järfälla
Ok. Jag for också åt vallmopå den andra lite lurviga.

Den första känner jag igen och den enda jag haft förut av nämnda är kungsljus. Rosetten är ganska stor, vet inte om det framgår? Man ser de torkade löven.

Men det får gärna vara en fingerborgsblomma!

Tack för hjälp!
miss_marilyn
Hej!

Jag tycker att den översta ser ut som gullviva (eller trädgårdsviva kanske den heter?).
Våra har kommit upp ungefär så där mycket också nu. Blir lite förbryllad av de stora löven underst bara, är det fjolårsblad?

Den under sklle jag definitivs gissa på valmo!

/frida smile.gif
Peztis
Den översta tycker jag mig se är ett kungsljus av något slag. Min första gissning när jag såg bilden var på någon viva men nej, det tror jag inte att det är.

Den nedre tycker jag också ser ut som vallmo.
Berith
Förstår iofs inte varför ni säger överst och underst när bilderna ligger bredvid varandra, men... sleep.gif

Om den första är lite taggig kanske det är kardvädd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon