Efter den djupa snön smälte bort (och ingen tjäle i marken) verkar sorkarna haft en god vinter under snön, både söndergnagda häckoxelplantor och en snygg ringbarkning av ett 4 årigt äppelträd (Signe Tilisch) längst ner.... suck. Trädet var skyddat med diverse skydd, hönsnät och plastremsa runt stammen..... men djuren hade krupit in under liksom.... hur skyddar man trädet mot detta? och är det någon möjlighet att rädda det, annat än att ta ympgrenar? Bryggympa? såg jag i ett annat inlägg, skall man ta en barkremsa från stammen, eller en gren? Asap, antar jag
Hjälp, vad ledsen jag blev..../Karin
Jan af Lisö
16-04-2010, 21:40
Vid barkympning skall du inte ta någon barkremsa utan grenar, antingen från det egna trädet eller ett annat äppelträd. Jag vet faktiskt inte om ymparna måste vara ettårsskott eller inte.
Du har inget att förlora på att bryggympa, annars går ju trädet åt f----s åndå.
Det skall göras innan saven börjar gå upp i trädet, dvs det beror var i landet du bor. I Stockholm skulle jag säga nu i april, men ju snarare dessto bättre.
....och, lycka till !!!!
Hej
HejDet är bra om du prover barkremsa men du ska inte glömma lägga ymp pasta för att insekter och ohyra attackerar området.
H:Bassam
Bryggympning som görs på rätt sätt har goda chanser att fungera på ett ungt träd om det i övrigt är vitalt. Värt att satsa på kanske istället för att köpa nytt träd? Hör av dig till medlemmar i Sveriges Pomologiska Sällskap, www.swepom.com.
Ymparna behöver inte komma från samma träd, men ska liksom allt annat ympmaterial vara taget under vilotid i år/sent förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.