micke b
Funderar på att skaffa plastbackar modell större och plantera i nu när jag blivit med riktigt stor balkong. Backarna för att jag inte vill ha vatten läckande över resten av balkongen, misstänker att det skulle hända ganska snart om jag byggde något själv i trä och klädde in i plast. Har tröttnat på att ha en massa blandade krukor som jag haft tidigare, det blev för plottrigt.

Någon som har erfarenheter eller andra lösningar på problemet? Eller tips om var man kan hitta beganade eller billiga backar (i Stockholmsområdet)? (Utseendet spelar ingen roll så länge de uppfyller syftet, jag kommer ändå klä in dem med panel)
DykUnderYtan
CITAT (micke b @ 16-04-2010, 23:33) *
Funderar på att skaffa plastbackar modell större och plantera i nu när jag blivit med riktigt stor balkong. Backarna för att jag inte vill ha vatten läckande över resten av balkongen, misstänker att det skulle hända ganska snart om jag byggde något själv i trä och klädde in i plast. Har tröttnat på att ha en massa blandade krukor som jag haft tidigare, det blev för plottrigt.

Någon som har erfarenheter eller andra lösningar på problemet? Eller tips om var man kan hitta beganade eller billiga backar (i Stockholmsområdet)? (Utseendet spelar ingen roll så länge de uppfyller syftet, jag kommer ändå klä in dem med panel)

När jag hade balkong så använde jag stora cementhinkar/kar. Billiga, stora, hållbara och finns både runda och rektangulära. Dessutom är de ju bara svarta så inte ens särskilt fula heller tycker jag men ska du ändå klä in så spelar det ju ingen roll.

Jag borrade dräneringshål i mina ca 5 cm från botten och fyllde botten med lecakulor, fungerade fint i många år.
spotty
Murarbalja eller murbruksbalja brukar de kallas. Finns runda eller fyrkantiga och säljs bl a på diverse olika lågprisvaruhus. Borra dräneringshål i sidorna, bottna med lecakulor och lägg in bit fiberduk över för att hindra rötterna att växa ner i dräneringen. Borrar man hål i sidan på baljan istället för i botten så får man en vattenreserv i botten och kärlet blir "självbevattnande". Med panel runt så kan det inte bli bättre.

Priserna varierar lite beroende på storlek och inköpsställe men du bör kunna hitta baljor för mindre än 100 kr st (gissningsvis 60-100 kr).
Martin_Blomberg
Billigaste alternativet är nog IKEAs planteringskassor från 15 kr stk:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40167286
Dessutom lite formbara så att du kan "knuffa" dem på plats ifall utrymmet inte är exakt rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon