greenzone
16-04-2010, 22:40
Hej,
Första gången jag odlar och valde lite örter och grönsaker.
Jag köpte mig ett litet miniväxthus i mataffären, samt jord osv.
I varje liten "plastkruka"/eller hur man ska säga, i miniväxthuset, så blev det ca. 20-30 frön i varje.
Kommer rötterna trängas eller inte bli något alls?
Planen att senare ska allt flyttas till riktiga och större krukor.
Tack!
Jag förkultiverade lite basilika som var för tätt sådd. Då blevdet ett lock som lyfte. Men det gick att knacka och vattna ner.
Platinum
16-04-2010, 23:16
CITAT (greenzone @ 16-04-2010, 23:40)

Hej,
Första gången jag odlar och valde lite örter och grönsaker.
Jag köpte mig ett litet miniväxthus i mataffären, samt jord osv.
I varje liten "plastkruka"/eller hur man ska säga, i miniväxthuset, så blev det ca. 20-30 frön i varje.
Kommer rötterna trängas eller inte bli något alls?
Planen att senare ska allt flyttas till riktiga och större krukor.
Tack!
Vad är det för örter och grönsaker du köpt och sått?
Många örter kan man odla i grupp men vad gäller grönsaker vill nog majoriteten odlas en och en.
Malin_MeL
16-04-2010, 23:17
man kan dela upp plantorna i flera krukor när de har kommit upp en bit.
eller gallra. annars gallrar många örter sig själva, bara rycka bort det som vissnar.
greenzone
17-04-2010, 17:33
Tack så mycket för era svar!
Jag har sått följande: Smultron, oregano, basilika, persilja och körsbärstomat.
Malin_MeL
17-04-2010, 18:28
smultronen och tomaten kan du försöka dela upp i var sin kruka när de fått sina karaktärsblad.
oregano, basilika, persilja behöver du inte göra något med om du inte vill.
greenzone
18-04-2010, 15:28
CITAT (Malin_MeL @ 17-04-2010, 19:28)

smultronen och tomaten kan du försöka dela upp i var sin kruka när de fått sina karaktärsblad.
oregano, basilika, persilja behöver du inte göra något med om du inte vill.
Okej, tack!
Hur lång tid tror du det tar innan man ser tecken på liv i mitt lilla växthus, och fröna börjar gro?
Update: Såg nyss, i en av dom små krukorna i miniväxthuset, att det är massa vitt ludd över fröna. Jag sökte lite fort, och läste att jag ska vädra lite då och då dagligen tills det försvinner?
Hej
jag tycker att jorden behåller mycket fukt.
H:Bassam
greenzone
19-04-2010, 14:14
CITAT (Bassam @ 19-04-2010, 02:25)

Hej
jag tycker att jorden behåller mycket fukt.
H:Bassam
Okej, för mycket eller hur menar du?
Det vita luddet, är det precis på fröna eller är det över jorden?
Vissa frön blir luddiga när de börjar gro.
Om det är på jorden så kan det vara mögel. Du bör lufta lite varje dag eller lägga något emellan så att det alltid kan komma in lite frisk luft, det ska inte vara imma på insidan av locket. När fröna har grott ska du inte längre ha locket på.
Om det komme rupp många tomatfröer så bör du inte rycka borde dem du inte vill ha utan ta en sax och knipsa av dem. Rycker du upp så kan rötterna skadas på de små plantorna som du faktiskt vill ha kvar.
Får jag fråga, om det vita luddet är från fröna så innebär det ju att du ser fröna?
Du skulle i så fall nu kunna ta en liten pincett eller något annat spetsigt och peta bort en del av fröna så slipper du få det så trångt sedan.
Hej
jag MENAR ATT JORDEN FICK MYCKET VATTEN.
H:bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.