Jag försökte förså rosenskära inne men de blir så långa stjälkar att de dör igen. LIkabra att så ute direkt. På fröpåsen står det att man kan direktså i april-maj. Klarar de av om det blir minusgrader på natten?
Har samma undran gällande luktärt. NÅn som vet? Bor i Skåne förrsten.
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2010, 08:16
Rosenskäran kan sås direkt då marken tinat, fröerna gror inte förren marktemperaturen blir den rätta. (annat som också kan sås tidigt utomhus är ringblommor, tagetes, vallmo, lejongap, gurkört)
Luktärt däremot brukar behöva en jordtemperatur på minst +10C vid sådd är det för kallt ruttnar ofta fröerna.
strandskatan
17-04-2010, 12:16
Jag bor också i zon 1, sår aldrig mer luktärtor inne, har testat att så både ute och inne ett år, de utesådda hann snart ikapp och växte om de innesådda, antagligen beroende på att luktärtor har ömtåliga rötter och inte gillar omplantering. Ingen idé så dem förrän i maj.
Jag har sått rosenskära både inne och ute och föredrar med bestämdhet att så dem ute. De jag förkultiverade blev några små rangliga stackare medan de jag direktsådde blev hög, fina och fylliga.
I år är det faktiskt första gången jag sår luktärtor. Har sått dem i egenrullade krukor av tidningspapper så jag kommer att sätta ned hela "krukan" i jorden när det är dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.