Mickebombom
17-04-2010, 08:44
Hej
Jag har försökt kolla lite på nätet men blir inte riktigt klok på när jag ska så bondbönor...jag tänker anlägga en upphöjd bädd mot en vägg för att odla bönorna, nu undrar jag om det går att så redan nu? Med tanke på att jag ska lägga dit ny jord så är i alla fall marktemperaturen särskilt låg :-)
Ett alternativ är att jag förodlar dem någon vecka i (kall)växthuset, är det bättre? Har förstått att rötterna är känsliga men man kan ju vara försiktig när man planterar ut.
Jag bor för övrigt i Åkersberga dvs nära kusten i Stockholmsområdet
tack på förhand
/Micke
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2010, 08:50
Det bör vara runt +10C i marken vid sådd så jag skulle vänta ett litet tag till. Marktemperaturen mäts på morgonen några cm ner, det finns jordtermometrar men en vanlig liten hushållstermometer som man kör ner i jorden brukar funka utmärkt också.
"Så fort jorden går att bruka" står det på min påse och jag sådde mina i går. Vi har ca 7-8 grader i jorden nu.
Mickebombom
17-04-2010, 20:48
tackar för svaren
/Micke
hnorbeck
23-04-2010, 21:24
Bondbönor går att så i princip hur tidigt som helst, bara jorden går att bruka. Är det kallt i jorden tar det bara lite längre tid innan de gror.
CITAT (hnorbeck @ 23-04-2010, 22:24)

Bondbönor går att så i princip hur tidigt som helst, bara jorden går att bruka. Är det kallt i jorden tar det bara lite längre tid innan de gror.
Precis enligt min erfarenhet också, tar längre tid på sig men ruttnar inte bort...
Aqvakul
24-04-2010, 09:08
Bondbönor kan sås hur tidigt som helst, medan skärbönor och brytbönor helst ska ha ca 15 grader i jorden och alltså sås sent...
Anemone nebulosa
26-04-2010, 14:59
Så om man sår bondbönor tidigt så blir det alltså inte tidigare skörd då de tar längre tid på sig att utvecklas? Har ni märkt någon skillnad på skördemängd och kvalité jämfört med att så de tidigt eller lite senare, i maj? Jag har inte sått bondbönor så tidigt (faktiskt mest pga tidsbrist), utan i maj omkring, och då har skörden blivit mkt bra och stor. Men så är ju bondbönor lättodlade också. I år har jag däremot tänkt så lite tidigare, kanske denna vecka, nu när jag faktiskt har tid till det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.