Victoria
Hej,

Vi bygde om lite vid utelplatsen förra hösten och nu börjar jag fundera över vad jag vill plantera för klätterväxt för att få lite mer vind och insynsskydd. Jag har en hel del andra växter som ska ner i "framkant" (mest i rosa, lila och blått, silver och en hel del lavendel) , men i klätterväg önskar jag lite råd smile.gif

Vi bor i zon 5 och rabatten har full sol fram till 14 från vinkeln och utåt, sedan får den sol/halvskugga genom "spaljen". Närmast huset får ratten sol endast vid soliga sommarkvällar, där funderar jag på att ha hostor.

I "mittenvinkeln" funderar jag på ett rödbladigt prydnadsträd som inte blir högre än 2,5-3 meter. Jag funderar på flikbladig japansk blodlönn men är lite orolig för härdigheten. Fler förslag?

Sedan funderar jag på att blanda ev en rosa klematis typ Piilu om den blir tillräckligt hög och bred (?) och en röd klätterros. Helst en mörkröd eller vinröd. Men jag har svårt att välja ros och klematis. Förslag på lättskötta, rikligt blommande kombinationer som inte blir för höga?! Gärna sådant som blommar från juli och frammåt. Den ska givetvis inte ta för mycket plats av rabatten heller då det som sagt ska vara växter framför.

Andra förslag?

TACK! smile.gif

[attachment=49050:uteplats1.jpg]

[attachment=49051:uteplats2.jpg]

[attachment=49052:uteplats3.jpg]
Bassam

Hej
Många plantskolor har trädgård mästare som hjälper dig för att du har bra plats som passar klättrar och rosor, om jag säger till dig klematis eller humle det finn flera olika som passar olika miljö och de har olika storlek.
H.Bassam

Jemahe-Zon5
Nyfiken på vad du satsade på för klättrare... Har själv en spaljevägg i en pergola som skulle behöva en mer täckande klättrare än den lite klena klematisen som står där nu. Men nåt som är härdigt och stabilt. Och som ger insynsskydd redan tidigt på sommaren, då man är som mest sugen på att sitta ute. Blev det ros-klematiskombinationen? Bild?
MVH Jemahe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon