Vi bygde om lite vid utelplatsen förra hösten och nu börjar jag fundera över vad jag vill plantera för klätterväxt för att få lite mer vind och insynsskydd. Jag har en hel del andra växter som ska ner i "framkant" (mest i rosa, lila och blått, silver och en hel del lavendel) , men i klätterväg önskar jag lite råd

Vi bor i zon 5 och rabatten har full sol fram till 14 från vinkeln och utåt, sedan får den sol/halvskugga genom "spaljen". Närmast huset får ratten sol endast vid soliga sommarkvällar, där funderar jag på att ha hostor.
I "mittenvinkeln" funderar jag på ett rödbladigt prydnadsträd som inte blir högre än 2,5-3 meter. Jag funderar på flikbladig japansk blodlönn men är lite orolig för härdigheten. Fler förslag?
Sedan funderar jag på att blanda ev en rosa klematis typ Piilu om den blir tillräckligt hög och bred (?) och en röd klätterros. Helst en mörkröd eller vinröd. Men jag har svårt att välja ros och klematis. Förslag på lättskötta, rikligt blommande kombinationer som inte blir för höga?! Gärna sådant som blommar från juli och frammåt. Den ska givetvis inte ta för mycket plats av rabatten heller då det som sagt ska vara växter framför.
Andra förslag?
TACK!

[attachment=49050:uteplats1.jpg]
[attachment=49051:uteplats2.jpg]
[attachment=49052:uteplats3.jpg]