Full version: Solros sådd.
Anki
Hej hej!
Äntligen kan man börja så frön och jag ser verkligen fram emot det.
Jag har ju en rymling till dotter (hon är autistisk) så vi har fått bostadsanpassat med ett staket runt tomten.
Jag har ju aldrig kunnat vara ute med barnen tidigare så nu är det första våren/sommaren på 4 år som jag kommer att kunna vara ute med barnen i trädgården utan att behöva jaga jaga och jaga!

Vi "fick" ett grönt Gunnebostängsel som är 1,20 högt så nu ska jag försöka försköna det lite.

Vi har staket mot två vägar och där ska jag så/plantera solrosor i olika höjder.
Jag har köpt frön till 100-150cm(buskig), 150-500cm (jätte som jag inte ska ha mot staketet) och 70-90 cm:s solrosor.

Hade planer på att så dem vid olika tidpunkter för att få utspridd blomningstid men hur blir det då? Hinner de i kapp och blommar nästan samtidigt ändå eller blir det som jag har tänkt att sår jag med 1 veckas mellanrum som kommer de börja blomma med 1 veckas mellanrum. Det beror väl säkert på frön och växtplats osv.... men hur blir det?

Tänkte också fråga.
Jag har köpt ett litet växthus. Köpte ett på ÖoB som är en stålställning med plast över. Det är inte så djupt så man måste ha det mot en vägg så det inte blåser omkull.
I vilket väderstreck ska man ställa det? Blir södervägg för varmt?
Behöver man ha solrosorna i växthus? De ska väl ha svalt och ljust..då kanske det blir för varmt?

Jag har två busiga tjejer och vet att sådd inomhus kanske inte kommer att fungera.
Man kan ju så solrosor utomhus nu också men hur försenad blir blomningen då?
Om jag sår inomhus, hur stora ska plantorna vara innan jag vågar sätta ut dem? Eller har det med frostrisken att göra?
Om jag väljer att så i kruka. Vågar man då ha dem på altanen i stället. Klarar plantorna sig mot frosten då? Altanen ligger i söderläge och är inglasad åt väster och öppen mot söder och öster. ("Tätt" staket nertill men inga fönster upptill.) Eller ska jag ställa dem i växthuset?

Sedan när jag ska plantera ut dem. Hur mycket behöver man förbereda planteringsplatsen? Känns lite jobbigt att göra riktiga land längst hela staketet. Det blir ju säker 40 meter!
Hur känsliga är de för konkurrens med gräsmattan.
Massor av frågor. Hoppas någon kan svara på något av alla mina frågor.

Just det...växtzonen kanske ni behöver veta för att kunna svara... Zon III.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Solrosor tycker jag funkar bäst att direktså och de brukar bli klara ungefär samtidigt som många förkultiverade plantor så det är bara att se till så det är öppen jord där du ska ha solrosorna och peta ner frön (och vattna) solrosfrön kan man börja så nu i april. Plantor som förkultiveras kan du inte sätta ut förren all nattfrost är över = på många håll inte förren i juni (järnnätterna kan komma i början av juni) + startar man förkultiveringen för tidigt så de blir långa går de lätt av vid utplantering, +vid blåst & man måste ju hålla på och avhärda dem innan utplantering så det kräver ju mycket mer jobb.

De där små växthusen blir lätt för varma i sol och då kokar allt så de bör stå där de inte blir alltför gassande sol + i lä. Under sommaren kan man ha växter ståendes på hyllorna i dessa men man kan inte ha plasten på det blir för varmt.
Lilla hjärtat
Åsa har säkert rätt. Hon är klok.

Själv är jag en ivrig odlare - bland går det jättebra, ibland blir det pannkaka wink.gif

Jag sådde solrosor förra helgen. De står i små papperskrukor, som jag gör av tidningspapper och sätter ner i jorden med planta och allt. Men, de står också i ett ouppvärmt växthus. Inomhus blir de nog på tok för rangliga med tanke på vilken växtkraft solrosor har.

Förra året satte jag mina solrosor i riktig skräpjord. Den där som inte dög och som därför hamnade i en hög. Jag gjorde gropar som var lite större än papperskrukorna och sådde med lite finare jord och gödsel runt omkring. Men det var verkligen inte mycket. Sedan hävde jag på rätt mycket gräsklipp och "kasserade" växtdelar udner sommaren - det fick bli gödningen till solrosorna. De blev riktigt fina, trots att utgångsläget inte var det bästa.

Solrosorna sabbade grannarnas sjöutsikt ...

Lycka till med solrosorna!
//Linda
Anki
TAck för jättebra tips!
Då blir det ut och gräv bort en massa gräs då!
/Anki
linda84
Hade oxå tänkt att sätta solrosor i sommar.. har en så tråkig falurödfärgs målad vägg på garaget som jag tänkte pigga upp lite med fina gula blommor smile.gif.

och efter att ha läst tipsen här så tror ja att jag sår dom direkt på platsen ist för att krångla med dom inne smile.gif. jag får helt enkelt gräva ett hål å luckra upp lite å sedan ner med det lilla fröet i lite bra jord smile.gif. sen håller jag tummarna att mina fågel frön (kör snål varianten jag) tar sig där längs väggen smile.gif.

hoppas det går bra för dig med dina solrosor det låter som ett kul projekt med dina två flickor inblandade oxå så kommer ni säkert få jätte trevliga stunder i trädgården smile.gif
Åsa E
En liten varning med att direktså solrosor... Sniglarna älskar de små fröplantorna, jag fick inte behålla en enda fastän jag hällde ut gift runt om. I år provar jag att så dem inne för att de ska vara lite större och mer motståndskraftiga när jag sätter ut dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon