|
Full version: Kvarterskrog
Adri-Anne
03-01-2004, 12:43
 Kvarterskrogen har öppet.
Helen i Piteå Zon 5
03-01-2004, 12:46
Underbart! Vi har -26gr. idag, så jag har nyligen varit ut med lite extra gott till mina gäster. /Helen
Adri-Anne
03-01-2004, 12:56
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 03-01-2004, 12:46) Underbart! Vi har -26gr. idag, så jag har nyligen varit ut med lite extra gott till mina gäster. /Helen Har du också stamgäster?
Helen i Piteå Zon 5
03-01-2004, 13:49
Jodå, talgoxar, blåmesar, domherrar + några sorter jag ej vet namnet på. Det är kul att titta på dom, men just nu sitter de flesta fåglarna uppburrade på grenar, tror dom fryser. /Helen
Adri-Anne
03-01-2004, 14:25
Uhu  Vem skulle inte frysa vid -25gr?? Här har vi bara -4gr, inte ens katterna vill vara ute.  Rena arktiskt. Men det har varit soligt och fint.
Fialotta
03-01-2004, 15:20
Den krogen måste va poppis... där va det fullsatt
 Vilken kvarterskrog! som jag ser är den poppis bland gästerna,jag har mycket fåglar med här men inte lyckas ta en bild när det var fullsatt.Tack för den bilden. hälsar Renate från ett kyligt Hyltebruk -7,9°
Härligt med glada, mätta gäster Har någon haft besök av sidensvansar ännu?? Jag väntar å väntar.......
Adri-Anne
03-01-2004, 17:43
Jag!! Flera svärmar
Åååå Jag vill också få hit några 'svärmar'.....
Hängde upp svålen av julskinkan i körsbärsträdet och det har varit kö att få hacka i den. Talgbollarna kommer först på andra plats. Visst är det roligt med alla fåglar som kommer så nära.
*Felix matte*
03-01-2004, 20:42
Alla våra fåglar har försvunnit  Vi har satt ut en massa gotter..... solrosfrön, jordnötskärnor, späck, talgbollar... men inte en fågel i sikte  Svål från julskinkan är ju salt.... pickar de i sig sånt?
Beträffande svålen från julskinkan - tänk bara på om ni matar fåglarna med nåt som är salt att dom blir törstiga. Kan vara svårt för dom att hitta nåt att dricka nu när det är så kallt. Visserligen dricker dom inte så mycket men nåt vill dom ju ha.
Tingstäde
04-01-2004, 12:01
CITAT (Adri-Anne @ 03-01-2004, 12:43)  Kvarterskrogen har öppet.  Ser ju ut som en svartkrog - full av juveniler - som intar någor "on ice". Kollar du inte leg - AdriAnne? Tingstäed
Adri-Anne
04-01-2004, 12:58
Svartkrog!!  Hur kan ni bara tro något sådant. Här serveras " Skogstjärnan on the rock" Alla är ringmärkta. Fan tro´t. Varför ljuga när det finns så många sätt att säga sanningen på. Köp en osaltad fläsksvål och häng upp. Det får man i köttdisken om man frågar.
Kokosfett går också bra att göra fågelmums av, man blandar in solrosfrö e.d. Här har jag dagligen ett gäng grönsparvar och det är de som är ställets ordningspoliser. Ve den talgoxe som försöker ta en godbit framför näsan på grönsparven! Men de går alla på en gång sedan och sen är det fritt fram för mesar av olika slag, även titor tittar in här.
Adri-Anne
09-01-2004, 14:11
Vet ni vad vi har haft på besök. En pärluggla!!!!! Det ni. Är det flera som kan skryta med sådant celebert besök? Men förra året hade vi massor av stjärtmesar, men i år har dom lyst med sin frånvaro. Inte någon steglits, eller stenknäck. Är det hos någon av er dom häckar Förra året fick vi se en mycket vacker Mandarinand nere vid ån.Men när vi senare gick för att titta var den borta. Är det någon som har dom i närheten av sig? I somras hade vi osedvanligt mycket starar, blev mycket glatt överraskad. Dom starsvärmar vi har sett dom senaste åren, har knappt varit berättigat att kalla svärm. Kan detta vara ett uppsving tro? Eller är det bara en naturens nyck?
vickeva
09-01-2004, 15:37
CITAT (Anna-C @ 03-01-2004, 16:35) Härligt med glada, mätta gäster Har någon haft besök av sidensvansar ännu?? Jag väntar å väntar....... Här var sidensvansarna i november redan, alla rönnbären käkade de, såååå söta!
Eva i Skåne
09-01-2004, 16:35
CITAT (Sylvia @ 04-01-2004, 22:56) Kokosfett går också bra att göra fågelmums av, man blandar in solrosfrö e.d. För några år sedan läste jag att de färdigköpta talgbollarna inte var så bra, innehöll för lite närig. Så provade jag att smälta kokosfett och blanda i lite fågelgott, men när jag har båda delarna ute så är det ändå de köpta talgbollarna som går åt först.
Adri-Anne
09-01-2004, 16:44
Är det ingen som sett pärluggla? Vet att den är vanlig norrut, men att den går så långt ned kan inte vara speciellt vanligt. På mycket över trettio år har jag sett den bara tre gånger. Saknar rosenfinken och stenknäcken, dom har jag inte sett på många år. Tycker överlag att fågelbeståndet har minskat.
abborrmaster
09-01-2004, 16:56
CITAT (Adri-Anne @ 03-01-2004, 12:43)  Kvarterskrogen har öppet.  ser ut som kroglivet i sumpan hehe... fast.... Nja ändå inget som det
CITAT (Adri-Anne @ 09-01-2004, 16:44) Är det ingen som sett pärluggla? Vet att den är vanlig norrut, men att den går så långt ned kan inte vara speciellt vanligt. På mycket över trettio år har jag sett den bara tre gånger. Saknar rosenfinken och stenknäcken, dom har jag inte sett på många år. Tycker överlag att fågelbeståndet har minskat. Njä, jag har aldrig sett någon pärluggla här. När jag var yngre brukade vi se en uggla som satt på telefonstolparna. Däremot har vi hört gök och tjäderspel runt knuten. Hackspettar ser vi dagligen, å alla småfågarna såklart. Min favvo bland de små måste bli talltitan och den ovanligaste jag sett är nog tallbiten.
Eva i Skåne
09-01-2004, 23:07
Du har väl inte hört göken nu i vinter?
Nä då, i somras var det vi hörde göken. Tjäderspelet var härligt att höra men jag blev lite skakis också. Ville inte möta en galen tjäder på väg till källaren.
vickeva
09-01-2004, 23:23
Fast vi hade en fasan som tutade utanför sovrummet häromnatten... man kan ju undra vad han gjorde...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|