Full version: Gurkor
Lilla hjärtat
Hej!

Mina gurkfrön ligger i blöt och ska sås om en stund. Har hittat flera tips inför gurksådden i ett gammalt nummer av Hemträdgården.

Läs mer här

Kom på att det säkert finns massor av tips när det gäller just gurkor. Vore kul om vi kunde samla alla och tipsa varandra.

Så, vilka är era bästa tips?

Solsken
//Linda
rosita
Jag sår alltid i gurk-krukor, krukor med bara ett kryss i botten, och när det är dags att plantera dem i sina hinkar, sätter jag ner hela krukan i jorden. Jag sätter den så att krukkanten kommer 2 cm högre än jorden i hinken och på så sätt kan jag vattna utanför den lilla krukan för att förhindra rothalsröta.
Åsa, mälardalen zon 2
Och har man inga gurkkrukor kan man ta en vanlig kruka ca 12-15cm och såga bort bitar av botten

Gurkkruka
Lilla hjärtat
Rosita: så smart att sätta den lite högre upp! Det ska jag göra med mina små papperskrukor. Det som jag tycker är det bästa med tidningspappret är att det ”löses upp” så snabbt. Sedan har rötterna fritt spelrum utan att ha kommit till skada. Ska försöka stärka till kanterna högst upp bara, så att de blir mer hållbara. Vika ner pappret några gånger kanske …

Åsa: har du sågat till den där krukan? Eller var den sådan från början? Ser väldigt smart ut!

Tack för tipsen!

Ha en jätteskön söndag - hoppas solen skiner på er också (och att det blåser bra mycket mindre än här)
//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Gurkkrukorna ser ut sådär från början de är för det mesta vita men det finns svarta gurkkrukor också.
Lilla hjärtat
Jaha. Spännande! Någon aning om var man hittar sådana?

//Linda
Laura
Jag fick en växthusgurka som en liten planta förra året och det växte fint i början men sedan blev det inte många gurkor. I år har jag sådd två stycken själv - Futura F1 (herregud vilka stora hjärtblad!!) och vill verkligen lyckas.

Jag visste inte att de gillar inte att ha sina rötter 'disturbed'. Bra att veta. thanks.gif I nedanstående artikeln snacka dem om torvkrukor men med tanke på att jag har redan sådd mina så skall jag försöka få tag på dessa gurkkrukor också, jag antar att det inte finns större torvkrukor...?

Annars tycker jag det fanns en del tips i artikeln:

http://www.gardenersgardening.com/growingcucumbers.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon