Malin_MeL
Jag har några olika kryddor i krukor som fick stå i växthuset (ouppvärmt) över vintern, jag hade inte trott att det skulle bli så kallt så länge! Nu funderar jag på om det är för tidigt att dödförklara dem ännu?

Jag bor i zon 2 och växterna jag undrar över är:
Johannesört (retar ihäl mig på att jag inte grävde ner den i höstas!
ananasmynta
eau de cologne mynta
vanlig mynta
timjan
KRT
Jag skulle nog ge dem någon månad till iaf - det kan ju vara så att växterna bara är lite svårväckta Jag hade en stor salvia och en större rosmarin på friland (de hade överlevt flera vintrar innan den senaste) men det verkar inte som de klarat denna vintern..... Dock tycker jag mig se pyttepytte knoppar på salvian nu, så det är nog inte för tidigt att ge upp hoppet ännu.

Rosmarinen verkar dock vara helt död, klippte ner den i förrgår och det fanns inte tillstymmelse till grönt i någon gren, allt var brunt och dött. Men jag ger inte upp ännu - det KAN ju finnas liv i roten så den får en månad till på sig innan jag ger upp *håller tummarna*
Laura
Mina rosmarin ser inte heller så levande ut, inte oreganot heller. Däremot har några av mina mynta börjat att titta upp och jag tror att även timjan kanske kanske överlevar. Men det ser inte roligt ut i kryddlandet sad.gif

Jag tänkte vänta några veckor till innan jag gå loss på plantagen wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skull vänta ett bra tag till ex. johannesört vissnar ju alltid helt ner till marken och skjuter nytt från jorden och så gör ju även myntor.
therese.kvist
Rosmarin är inte härdig ute, den måste tas in. Så har den stått ute i landet är den död. Min timjan, oregano, gräslök, persilja och salvia kommer för fullt nu. Zon 2
skogstroll
ja johannesört ja....

när jag var nyinflyttad gjorde jag mitt första misstag att köpa en planta johannesört... och vad hände när jag skulle plantera den? jo det stod johannesört överallt i trädgården haha giggle.gif
Alexander-VG-zon3
rosmarin kan övervintra ute i bra lägen (varmt skyddat, valdränerat) i zon 1-2.

plus finns det olika namnsorter en del härdigare än andra. dock blir vintern kall/sträng så är det ju bra att täcka den extra så den inte fryser. mina är nog döda efter denna, men sedan är dom planterade i ett blåsigt och kalltläge och dom har inte fått skydd denna vinter, andra vintrar har dom klarat sig.
Bassam
Hej

Jag tycker att första fiender till dom ej väldränerad jord .

H:bassam
KRT
CITAT (flaxss @ 20-04-2010, 18:42) *
rosmarin kan övervintra ute i bra lägen (varmt skyddat, valdränerat) i zon 1-2.

Rosmarin kan absolut klara sig på friland, iaf i zon 1!!!
Min rosmarin hade klarat minst tre vintrar på friland (soligt och hyfsat vinskyddat dock inte väldränerat) tidigare, men den senaste tog nog kål på den.....
Men jag har inte gett upp hoppet ännu, den står nämligen både soligt, vindskyddat OCH väldränerat nu, och det var ju trots allt några dm snö som bore isolera smile.gif Men visst, chansen att den ska ha klarat sig är ju inte så stor.
KRT
CITAT (KRT @ 21-04-2010, 16:26) *
Men jag har inte gett upp hoppet ännu, den står nämligen både soligt, vindskyddat OCH väldränerat nu, och det var ju trots allt några dm snö som bore isolera smile.gif Men visst, chansen att den ska ha klarat sig är ju inte så stor.

Tydligen gjorde jag rätt i att inte ge upp hoppet - för nu kommer det nya blad! Visserligen frös yttersta häften av alla grenar ner, men på den inre hälften klommer massor med nya blad!!! Så glad jag blir! Måste komma ihåg att ta sticklingar senare så jag har fler ex av denna härdiga individ smile.gif

Kan man ta sticklingar från Rosmarin förresten, ioch i så fall hur gör man ???

Alexander-VG-zon3
så kul att den kommer med nya blad, dom gör så efter dåliga vintrar ser bruna och döda ut och rätt som det är så kommer nya skott på grenar som överlevt.

det är bra att ta sticklingar och sätta i kruka med såjord eller direkt i jorden. dom rotar sig väldigt lätt, håll dom lätt fuktiga och ge dom ljus och värme. samma sätt som med lavendel gör man.
KRT
CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 17:59) *
det är bra att ta sticklingar och sätta i kruka med såjord eller direkt i jorden. dom rotar sig väldigt lätt, håll dom lätt fuktiga och ge dom ljus och värme. samma sätt som med lavendel gör man.

Perfekt! Jag har flera rabatter jag vill kanta med en "häck" så jag behöver massor med plantor smile.gif
Alexander-VG-zon3
oj vågar du ha rosmarin som häck/kantväxt, det kan nog bli väldigt snyggt med en rosmarin häck speciellt när den slår ut i en massa blåa blommor. det hade nog inte jag vågat med tanke på att det kan bli förstört. lavendel eller isop är ju härdigare. dock så när jag jobbade på Nilssons plantskola så hjälpte jag en kund som hade en rosmarinhäck/rad på friland nära en vägg. så det går ju det också. och som sagt snyggt är det.
Peztis
Min salvia hade en svår vinter, den. Men jag hoppas att den klarar sig. Inte för att jag tycker om varken smak eller lukt av salvia men det är en vacker växt! Och så gillar jag inte när plantor dör...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon