Anny
Driver upp en del grönsaker och blommor inne, de står i planterade en o en men tätt under (rätt nära) lysrör avsedda för blommor dvs med rätt sort ljus (rosaaktigt sken)
Nu har jag sett att några tomatplantor fått skador men vet inte vad det är.
Dels 1) den vita kanten på bladen - är det pga torka, för mycket vatten eller brända av blomlysrören.
Men också 2) det vita som på bilden sitter på bladet in mot stammen.

Nån som kan hjälpa mig med vad det är..... och vad jag ska göra åt det ?
Är rädd för att det ska sprida sig till övriga ca 150 plantor av olika sorter.
[attachment=49064:IMG_1484x.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som om de haft det något för torrt när det gäller luftfuktighet + något för starkt ljus. Det där vita kan jag faktiskt inte se exakt vad det är, så bra är inte bilden i närbild och skärpa, kanske kalkfläckar ifall du duschat växterna. Tomat kan få mjöldagg ibland men det brukar inte dyka upp där, utan mjöldagg brukar börja som små mjöliga fläckar mitt på bladen och inte sådär på stjälkar och liknande.
Bassam
Hej

Jag tycker också att torra kanten kommer från torra luft men vita färger från svampen som kan också attackera stjälken och hela planta.

Obs mjöldagg kommer från torra luften.

H.Bassam
Anny
ok, tack för era svar. skönt att ni också tror att det är torka/lysrören.
Plantan med det vita mot stammen får nog stå på enskild plats.
Bassam
Hej

Jag tycker att de fick kalt.

H:bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon