Full version: Under hallonen
Susanne i Linköping
De flesta hallonland har ju bar jord under, men jag har även sett en hallonhäck med klosterliljor under. Har någon några erfarenheter?
Ingrid på Västkusten
Det är ju lite med hallonen som med andra fruktslag såsom äppelträd, att de vill h öppen eller snarare något som släpper igenom regn och vattning utan att 'stjäla', och lökväxter är ju mkt bra till det då många ju blommar på våren och sedan vissnar ner efter ett tag.
Måste varit vackert med klosterliljorna :-))
Smultron är inte tokigt helelr då den släpper igenombra. Något av det bästa är nog ändå nån sorts geotextil för att hålla fukten bättre. Jag har testat detta själv ochvart förvånad hur mktBÄTTRE allting växte med barkduk på jorden.
Bra resultat erhåller också med täckning av gräsklipp då Du ju både tillfär näring och håller fukten och jorden öppen på ett bra sätt.

Lycka till!

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
Såg en bild av hallonland med massor av tulpaner under. Stiligt och kanske lite rådjursskydd??????
KURT
Det kommer ju nya årsskott varje år på hallonen, det är bra att hålla marken fuktig. Men man bör inte lägga på alltför mycket gräsklipp, dels kan det hindra nya årsskott + att det inte är bra med alltför mycket kväve.
Ingrid på Västkusten
Jag måste erkänna att dte här med att man är rädd för att växterna skall ta upp för mkt av det ena än det andra i näringsväg är nånting jag ahr börjat ändra syn på. Oavsett hur mkt man vräker på så tar ju inte växterna upp mer för det, de tar upp vad de tar upp etc. Gräsklipp hos mig är 'färskt' relativt lite länge sedan är de som en torr flimsigt täcke och då undrar jag hur mkt näring dte avger jämfört med när det är färskt. det är kanske tiden ifrån dte är färskt fram tills det är någorlunda torrt som det avger mest näring. Sedan kan det ju regna/vi vattnar men ändå om gräset fått torka ordentligt innan det blir blött igen, tjaaa-a undras om det spelar nån enorm roll egentligen för att ge massiva näringsdoser.

Bara en halv fundering här.....kanske skulle ha startat en egen tråd för det.

Funderar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon