tigrella
17-04-2010, 18:30
Undrar när man ska börja med gödning på petuniaplantor?
De är ca 6 cm höga och har börjat toppa dem vart efter de växer, eller ska jag sätta dem i ko-på-påse?
Har en krukstorlek på ca 7 cm i diameter. Tror inte jag behöver plantera om dem än.
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2010, 18:34
Fröplantorna skolas när de har karaktärsblad, 1st planta/kruka är lagom. Typ: av jord krukväxtjord el. plantjord. Kogödsel är något för välgödslad för småplantor. Ofta planterar man om plantorna gradvis i större kruka med kanske 4v mellanrum och då behöver man inte tillsätta någon gödning det finns ju näring i jorden man planterar dem i. Så om dina plantor är så små och sitter i en 7cm kruka vilket låter nyplanterat så behöver du ju inte gödningsvattna. Kogödseln kan man använda i de större byttor man planterar ut dem i och efter ca 5v eller så kan man ju börja vattna med gödning.
tigrella
17-04-2010, 19:28
Mina plantor har nog stått i denna krukstorlek i ca 1 månad, jag har dem i ett fönster som står öppet på dagarna så därför "ränner" de inte iväg i storlek, har även en omgång i växthus dagtid där det håller ca 12- 15 grader.
Jag planterade dessa i slutet på februari/ början på mars om jag minns rätt (många plantor av olika slag att hålla reda på!!!) Tyvärr skulle jag skrivit upp alla växter när fröna kom i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.