Monica WJ
Funderar på att skaffa ett körbärsträd till min trädgård. Jag vill ha ett som ger mycket och söta bär och det får gärna vara snabbväxande. Storleken på fullväxt träd har mindre betydelse.
Undrar om någon har förslag på sort och namn nu när handelsträdgårdarna snart tar hem nya träd. tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hur är växtplatsen, är det lä och lite skyddat läge??

De flesta sötkörsbär går bara till runt zon 2-3 men det finns några som kan klara sig upp till zon 4 men ett skyddat läge förbättrar ju chanserna även för dessa. Tänk på att sötkörsbär blir ganska stora 10-12m och ganska breda så det får inte vara alltför trång växtplats (det finns sorter som är ympade på svagväxande grundstam men de brukar växa ganska sakta, träden blir dock inte så stora).

Finns det andra sötkörsbär = bigarrå i området?
mamamaggan
Vi har ett biggaråträd vid sommarstugan som har växt till sig riktigt bra. Efter c:a 3 år är det nog 4 meter högt. Sortern är Stella och det behöver inga andra biggaråträd i närheten utan är självpollinerande.

Än så länge har vi inte fått några stora skördar men det är ju inte så gammalt heller.
Huggorm
Jag vill också rekommendera Stella. Mitt gav bär redan första året efter plantering. Det finns ju på olika grundstammar också, så man kan välja storlek. Men jag har för mig att det bara är härdigt till zon 3, kanske zon 4 i ett skyddat läge
Åsa, mälardalen zon 2
Önskebrunnen säger zon 5 på Stella men alla andra säger zon 3, och är det skyddat läge och ont om andra körsbärsträd så är det den man nog ska testa i zon 4 eftersom den är självfertil.

Det finns ju zon 4 sorter men de är inte självfertila.
mamamaggan
Glömde säga att vårat Stella står nog i zon 4 och inte speciellt skyddat . Vi har det vid sommarstugan och där är det minst en zon kallare än hemma.
Monica WJ
Tack för svaren. Jag har faktiskt inte tänkt på bigaråer, men det kanske inte vore så dumt g.gif
Läget där jag tänkt mig att det ska stå är skyddat av huset från ett håll och helt öppet från andra håll. Det är en granne som har ett litet bärträd, men jag vet inte vilken sort.
Agne Olausson
Oavsett vilket körsbär Du köper så är de känsliga för att hamna på fel plats. Kolla före planteringen så att Du plantera på plats fri från curry- eller andra olämpliga jordenergier.
jegi
Finns det vetenskapliga studier som styrker det?
Huggorm
CITAT (jegi @ 01-05-2010, 14:54) *
Finns det vetenskapliga studier som styrker det?

biggrin.gif
Laura
Jag fick en 'Stor Svart' bigarrå i present igår biggrin.gif då jag har gått och längtad efter körsbärsträd länge nu. Egentligen hade jag tänkt att köpa en 'Stella' då det är tydligen självpollinerande, men denna jag fick är inte det. Då måste jag ändå köpa en till för att det skall bli frukt, eller hur? Men kan jag nu ha en 'Stella'? Vad händer om man ha en självpollinerande och en som krävs pollinering... dvs... kommer Stella ändå pollinera Stor Svart? dunno.gif Någon som vet?

Hursom, vi planterade det i en ganska solig plats men vår jord är väldigt tjock lera och jag tvingade de grävande giggle.gif att gräva mer än de egentligen ville och sedan fyllde gropen med sand och hästgödsel. Pga att det inte var jag som grävde, bara stod vid sidan om och pekade med hela handen, kunde jag ju inte be killarna att fortsätta gräva hur länge som helst. Och jag är lite rädd att gropen har ändå blivit för liten... unsure.gif

Det står i alla böcker osv att man skall gräva ca. 70cm men jag tror att 'vi' grävde bara 15-20 cm under rotklupmen och bara ca. 10 cm på sidorna utanför rotklumpen... Jorden ner till där rotklumpen slutar är inte tjock lera, utan ganska luftig. Min fråga här är, behöver jag göra om planteringen? Eller i bästa fall gräv ut sidorna lite och fyll med sand/grus/gödsel? Eller kommer det går bra tror?
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt Ebeplant är dessa pollineringssorter för stor svart: Erianne, Merton Glory, Triaux, Wils tidiga inte riktigt så vanliga sorter, men ofta kan det ju finnas någon lämplig pollinerare ifall grannarna har körsbär. Stella pollinerar även en del sorter att den är självfertil gör ju inte att den inte kan pollinera vissa sorter.

Stor svart kan pollinera Erianne så ska man köpa en till sort kan ju denna vara lämplig eftersom de ju kan pollinera varann. (har man inte plats för ett till stort träd kan man ju köpa den nya på grundstammen Gisela5.)

Om det var så nyligen du planterade skulle jag gräva upp trädet och göra om. Blanda upp den befintliga jorden (aldrig ta bort leran utan leran ska blandas upp annars kommer de flesta rötterna finnas där det inte finns lera = i den minimala planteringsgropen den fått +sand bör undvikas i lerjord sand + lera = cement)och plantera trädet som på en kulle + GLÖM INTE ATT LÖSA UPP EV: ROTSNURR.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon