mbn
Fick några sticklingar av Karlbergare som jag planterade i en ampel, hängde i mitt västerfönster och den växte på bra! Sist jag hade ampeln nere för att duscha av den såg jag att vissa av "stammarna" hade skrumpnat in, blivit svarta och tomma, och jag fick nypa av kvisten som var grön och fin ytterst. Dessa står nu på rotning igen. Varför blev det så här? Har haft Karlbergare förr och inte kommer jag ihåg annat än att det var en extremt lätt växt...
Alexander-VG-zon3
har du så att vattnet kan rinna av ? eller hällde du själv av vattnet som blev över efter att du duschat den ?

för det låter som om den fått för mycket vatten som stått länge i krukan som gjort att växten har ruttnat i stammarna. har den dessutom kanske haft det svalt eller ett litet rotsystem så ökar det på risken att den kan ha ruttnat.

dock dricker dom mycket om vädret är varmt. men för mycket vatten vill dom inte ha för dom har ändå tjockablad och stammar så dom tål torka.
mbn
CITAT (flaxss @ 18-04-2010, 10:30) *
har du så att vattnet kan rinna av ? eller hällde du själv av vattnet som blev över efter att du duschat den ?

för det låter som om den fått för mycket vatten som stått länge i krukan som gjort att växten har ruttnat i stammarna. har den dessutom kanske haft det svalt eller ett litet rotsystem så ökar det på risken att den kan ha ruttnat.

dock dricker dom mycket om vädret är varmt. men för mycket vatten vill dom inte ha för dom har ändå tjockablad och stammar så dom tål torka.

Tack för snabbt svar! smiley_small_hug.gif Kan ju vara så att jag vattnat lite för mycket eftersom den hängt i ett västerfönster med sol varje eftermiddag och jag varit rädd att den skulle bli för torr.. Ska genast lägga om vattningsrutiner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon