Full version: aska
vildvittra
senaste dagaarna har ju bland annat flygtrafiken lidit av askan, men frågan är
hur påverkar det som faller ner vår flora och fauna? aska sägs ju vara bra för växtlighet som bärbuskar och dylikt
då borde det vara bra med ett extra tillskott ? smile.gif

för övrigt tycker jag att moder natur är extrem effektiv, när hon sätter ner foten -väger diskussioner som politiker fört på klimatmöten väldigt lite, för mig del tycker jag att det ska fortsätta bolma ett litet tag till yes.gif

ett minus är ju de människor/djur på island som mår dåligt.....
theseraphim
All aska är inte till godo för naturen och vad jag förstått så är den aska som bolmar ur vulkanen just nu ganska giftig med bla mycket svavel o dylikt.
Olle A
Då får jag en liten fundering. Om Europas flyg nu står stilla för att en vulkan bolmar ut en massa aska - har "utsläppen" av svavel, koldioxid mm ökat eller minskat då?

Olle
Piccante
CITAT (Olle A @ 18-04-2010, 14:44) *
Då får jag en liten fundering. Om Europas flyg nu står stilla för att en vulkan bolmar ut en massa aska - har "utsläppen" av svavel, koldioxid mm ökat eller minskat då?

Olle

forskarna säger att det är en minskning då det är en ganska liten vulkan.
vitavargen
Vulkanaska är på kortsikt negativ men har långsiktiga positiva påverkan på naturen, därför väljer många bönder att bosätta sig i dalar nära Vulkaner:

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/g...anism.1070.html

(Det ironiks var att denna Vulkan på Island påverkade många flygplatser förutom Reykjaviks)
Olle A
CITAT (Markus_H @ 18-04-2010, 14:48) *
forskarna säger att det är en minskning då det är en ganska liten vulkan.

Det var det jag misstänkte. Det verkar så enormt med askmoln över stora delar av Europa, men flyget släpper också ut en hel del.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon