|
Hejsan ni som bor i Skåne. Kan man säga att björken har musöron nu? Jag tittade nära en björk och såg då små blad. Jag vill gärna klippa mina rosenbuskar då de ser helt förskräckliga ut  /M med kliande fingrar!
Aqvakul
18-04-2010, 11:22
Helt OK att klippa rosor nu!
Åh, vilken bra fråga.. jag har också varit ute o kikat på björkarna. Vill också klippa mina hemska rosor.. Men jag var lite tveksam till om det var för tidigt.
Mina rosor är helt torra och "vediga" och har inte visat några tecken på att de tycker det är vår.
/Emma
skogstroll
18-04-2010, 16:18
mina björkar har inte fått öron än tror jag fast jag har ju inte tittat så noga kanske... rosorna ser rätt lessna ut, en har gått av pga snö och de andra ser rätt bruna ut upptill... undras om man ska klippa av det sen? några klematisar har inte fixat vintern tror jag... men jag hoppas på att de ska tänka om
Ezereht
18-04-2010, 17:42
Klematisar är jättesena och ser helt stendöda ut, tills plötsligt.. så vänta länge innan du ger upp om dem.
Kolla när det kommer knoppar på dina rosor, då ser du vart det slutar, klipp av där. Annars kan du klippa av toppen och fortsätta klippa tills du möter "levande" ved. Du märker, det som är sprött och torrt brukar vara dött. Det som är spänstigt lever.
Mina pimpineller har ju äldre grenar som är bruna så där går jag efter "knopparna". Men gallica ser man tydligt vad som lever för det är grönt, det döda är brunt, samma på Rose de recht och mina kanadarosor.
Tror inte man egentligen kan klippa "fel" eller för mycket/lite på busrosor och rabattrosor. Klipper man för lite får man ta mer sen. Tar man för mycket så får man vänta lite längre på tillväxt, men inte hela världen och dom blir förmodligen tätare.
Aqvakul
18-04-2010, 19:15
CITAT (Ezereht @ 18-04-2010, 18:42)  Tror inte man egentligen kan klippa "fel" eller för mycket/lite på busrosor och rabattrosor. Klipper man för lite får man ta mer sen. Tar man för mycket så får man vänta lite längre på tillväxt, men inte hela världen och dom blir förmodligen tätare. Instämmer!
Björkarna slår snart ut och jag har klippt samtliga rosor !
Jag har också klippt alla mina! En del hade riktigt många knoppar
rosentass i Göteborg
20-04-2010, 13:02
CITAT (Ezereht @ 18-04-2010, 18:42)  Tror inte man egentligen kan klippa "fel" eller för mycket/lite på busrosor och rabattrosor. Klipper man för lite får man ta mer sen. Tar man för mycket så får man vänta lite längre på tillväxt, men inte hela världen och dom blir förmodligen tätare. Är det så? Att man inte kan klippa för mkt? Är ute och knipsar på daglig basis ... har inte hjärta att klippa av flera "knoppar" på en gång ... men skulle verkligen behövas för ser riktigt risigt ut. Men om långa grenar där inga utvecklade ögon förrän högre/högst upp - törs man klippa av då? Kommer det ngt alls? PS Bor i Gbg men enl min mening har björkarna musöron  , de bara inte syns så bra. DS
skogstroll
20-04-2010, 13:12
CITAT (Ezereht @ 18-04-2010, 18:42)  Klematisar är jättesena och ser helt stendöda ut, tills plötsligt.. så vänta länge innan du ger upp om dem.
Kolla när det kommer knoppar på dina rosor, då ser du vart det slutar, klipp av där. Annars kan du klippa av toppen och fortsätta klippa tills du möter "levande" ved. Du märker, det som är sprött och torrt brukar vara dött. Det som är spänstigt lever.
Mina pimpineller har ju äldre grenar som är bruna så där går jag efter "knopparna". Men gallica ser man tydligt vad som lever för det är grönt, det döda är brunt, samma på Rose de recht och mina kanadarosor.
Tror inte man egentligen kan klippa "fel" eller för mycket/lite på busrosor och rabattrosor. Klipper man för lite får man ta mer sen. Tar man för mycket så får man vänta lite längre på tillväxt, men inte hela världen och dom blir förmodligen tätare. Hmm jag tog av lite dött men jag avvaktar nog ytterligare avverkning tills björkarna vaknar
rosentass i Göteborg
22-04-2010, 00:19
CITAT (rosentass i Göteborg @ 20-04-2010, 14:02)  Är det så? Att man inte kan klippa för mkt? Är ute och knipsar på daglig basis ... har inte hjärta att klippa av flera "knoppar" på en gång ... men skulle verkligen behövas för ser riktigt risigt ut. Men om långa grenar där inga utvecklade ögon förrän högre/högst upp - törs man klippa av då? Kommer det ngt alls?PS Bor i Gbg men enl min mening har björkarna musöron  , de bara inte syns så bra. DS OK, inga svar, så då är det väl så då - att det kommer ngt iaf ... kanske  Eller bara uttjatat. Inte slaktat mer rosor idag dock - det haglar. Eller om det är askklumpar. (edit- förtydligande)
CITAT (rosentass i Göteborg @ 22-04-2010, 01:19)  OK, inga svar, så då är det väl så då - att det kommer ngt iaf ... kanske  Eller bara uttjatat. Inte slaktat mer rosor idag dock - det haglar. Eller om det är askklumpar. (edit- förtydligande) På etablerade rosor tar det knappast död på dem, de kan skjuta nya grenar långt nerifrån, men det är viktigt att ympstället ligger en bra bit under där man klippt, annars blir det ju nya skott från underlaget vilket man inte vill ha.
rosentass i Göteborg
22-04-2010, 23:01
Tack oliv för svar, men förlåt - jag ÄR verkligen nybörjare (fast ja rosorna är väletablerade, dvs ngr år gamla). Vad menas med "ympställe" och "underlag"? [skulle vara ett rodnande ansikte här men hittar ej]
Ezereht
23-04-2010, 00:05
En del rosor (inte alla) har en rot av någon härdig vildros, och en "överdel" av något tjusigare, den ros du köpt s.a.s.
Anledningen till "fusk-rot" kan vara att din ros blir större, sprider sig mindre (en del blir ju ganska invasiva med massor av rotskott), växer fortare ... många saker.
Vanligen kan man se brytstället mellan rot-rosen och fin(ädel)rosen som en klump nära där rötterna börjar spreta ut. Denna "klump" ska vara under jorden, gärna långt ner 1dm har jag tyckt varit bra. (5cm står det ibland men djupare känns tryggare tycker jag, då är rosen mera skyddad från att dö vid kyla och det minskar risken att roten skickar upp skott som konkurerar med finrosen, jag vet inte vad vitsen är att ha den närmre ytan.)
Om man har planterat rätt har jag svårt man skulle kunna klippa så långt ner att man klipper under ympen eller för nära den. I värsta fall får man klippa bort om det kommer ett konkurrerande skott från vildrosen-roten upp över ytan.
Sen om man har en ros med egen rot, då är det inget problem alls.
rosentass i Göteborg
23-04-2010, 12:43
Strålande Ezereht, då förstår jag! Nej ympklumpen är ordentligt under jorden, det fick jag lära vid planteringen. Tror inte att fuskskott heller. Bara att knipsa loss då (men det får bli nästa år trots allt ... sååå fina knoppar nu ju). Och visst tusan har björken musöron NU!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|