Mia_Pia
Vi planterade Oxbär (Coral Beauty) ifjol. Dom tog sig fint och till hösten kom det vackra orangefärgade bär. Nu när snön är borta, så ser vi att bladen på grenarna blivit bruna och torra. En del grenar har också nästan blivit mörklila...Det är knappt något grönt kvar... Möjligen på en del grenar, längst ut.
Undrar om dom kommer att ta sig? Har någon av er stött på samma problem?
Oxbären växer i söderläge, i en slänt, i Stockholmsområdet (det är väl zon 2, antar jag).
Tips på vad vi kan göra?
Alexander-VG-zon3
bladen blir bruna av antigen köld och blåst eller av tjäletorka, det brukar hända på de mer vintergröna och städsegröna oxbären. andra oxbär ska normalt sett tappa dom på senvintern-våren. lever grenarna så kommer det också nya blad. den som du har är en vintergrön sort som normalt sett brukar fälla bladen till våren eller under kalla vintrar.

vattna den någon gång nu på våren och kanske även på sommaren. men den kommer säkert bli fin igen (så länge grenarna lever).
vårskutt!
En sån hade jag på den tiden jag hade hus, de återkom alltid! Tat lugnt bara o som sagt vattna lite nu. De återkommer!
Mia_Pia
Tack för era svar! Nu känns det som att det fortfarande finns hopp!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon