Full version: Storebror
Klint
Läste i aftonbladet om en bostadsrättsinnehavare som gillade färgglada rabatterDetta tyckte inte föreningen om, alla trädgårdar skulle ge ett enhetligt intryck. Vad tycker ni? Själv tycker jag det är för sorligt tänker bla på min mor som efter många år med egen trädgård och ett stort intresse tänk om hon inte skulle få odla vad hon ville nu när hon köpt bostadsrätt Tråkigt!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är jättetråkigt. I en bostadsrätt är det dock föreningen som bestämmer hur det ska se ut och alla som bor där har möjlighet att vara med att styra i föreningen, om inte i styrelsen så har man rösträtt. Tyvärr tycker jag oftast folk är ganska ointresserade och det kan vara svårt att få ihop en styrelse, ju mindre man engagerar sig desto större riskt att några smådiktatorer hamnar i styrelsen som inte verkar ha något annat att göra än att diskutera hur häckarna ska klippas, vad som ska godkännas och inte.
malarmaster
som åsa skriver så är det föreningen som bestämmer hur ett område ska se ut o det är väldig skillnad mellan föreningarna.I malmö har jag sett föreningar med trädgårdsintresserade medlemmar som helt förvandlat ett tidigare trist område till en oas.Har en släkting i blekinge som har en marklägenhet(HSB) med tillhörande trädgård o där är priserna o efterfrågan mycket större än för en lägenhet på 2dra vån.Det finns säkert många fler exempel runt om i sverige.Det gäller att vara aktiv i föreningen så man kan påverka.Tyvärr är det så att de flesta är passiva o låter några stycken bestämma o har de inget trädgårdsintresse så ...... Ulf
theseraphim
Ja som de andra säger så är det föreningen och styrelsen tillsammans med själva huvudbolaget som bestämmer blommor och växter. Färgglatt går inte ihop med dagens moderna bild utan det ska vara enkelt och strikt som vanligt.
Samsara
Det är tråkigt att det är så att man inte kan ha färgglatt i rabatterna, jag tog över rabatten utanför min port och det är jag glad för. Synd att alla inte kan få göra det "finare" än vad det redan är. Men nu när vårt koloniområde ska flytta så har ju kommunen kommit på att alla kolonier ska se likadana ut, hur kul är det?
Ne, jag tycker att föreningarna och dem andra ska vara glada om någon annan vill göra något annorlunda och inte sitta och tycka att allt ska se likadant ut.
Klint
Ja det är väl olika det där, som jag skrev tänkte jag på mamma som bor i Åmål När de flyttade in gjorde de jättefint i trädgården som ligger i hörnet och är förhållandevis stor,de fick mycket positiva kommentarer och inspirerade flera grannar så nu är det flera fina små trädgårdar i området! Jag trodde det bara var positivt och blev så förvånad när jag läste om exemplet i Malmö. Men man lär så länge man lever Kämpa på med kolonin för de är ju lite av vår personlighet som speglas i våra olika trädgårdar och olika är fint tycker jag iallafall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon