Jonson
Undrar när man kan flytta ut tomater,melon,gurka och chili i växthuset? Bor på smålänskahöglandet på gränsen mellan zon 4 & 5. Har köpt en liten topic fläkt 2000w men vill inte att det ska kosta mer än det smakar. Hade tänkt att med hjälp av fläkten hålla någonstans mellan 10-14 grader.Växthuset är på 13 kvm testade men man får köra max värme och endå orkar den inte hålla tempen på 14 +/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Melon och gurka måste ha minst +15, tomat och chili kan klara nedåt +8C utan att må alltför dåligt men de mår bättre och växer bättre ifall det är något varmare
Malin_MeL
tomat och chili behöver inte mer än 10 grader, men gurka och melon vill inte ha under 15

du kan bygga ett mindre tält av bubbelplast, så behöver du inte värma upp hela växthuset.

jag har satt ut mina paprikor, chili och tomat nu, i ett tält av dubbel bubbelplast och frigolit på botten.
inatt hade jag tempen på 10 grader hela natten och det gick åt lite mer än 1 kWh
rosita
Om du har möjlighet, så kan du skärma av en del av växthuset med väv eller bubbelplast. Mindre yta att värma upp kostar mindre. Själv har jag ett bubbeltält där jag har de mest värmekrävande, som melon, gurka, paprika och chili. En öppning där fläkten står utanför och blåser in värme, som då också värmer lite i resten av växthuset. Det är minst 9 grader i växthuset och 16 i det bubblade.
lövetann
Jag har sedan två veckor flyttat ut både tomater, paprika och alla sommarblommor (ca 400st) ut i växthuset, jag bor i södra lappland zon 6. Har gått riktigt bra. Har kupevärmare på natten och det har varit ett par frostnätter -15 grader när man knappt kunde sova av oro -fear-.gif . Som lägst har det varit 5 grader i växthuset. En tomatplanta står i knopp nu, så det verkar skall gå vägen. I helgen har vi fått drygt en dec snö -cry-.gif men det sk väl bli riktig vår här me antar jag.
Laura
Jag har ingen värme i mitt växthus (ännu... hoppas kunna övertala mannen giggle.gif )

Jag bor i Norra Halland/Södra Göteborg och har inte nu haft frost på 1-2 veckor. I natt var det iofs bara 3+ angry.gif

Jag började igår ställa ut några tomater och chiliplantor i växthuset under dagen och tar in dem på kvällen, men det är ett jäkla jobb då växthuset är lite väl långt ifrån huset... sweatingbullets.gif Men när tror ni jag kommer kunna lämna dem där och gräva ner dem i de fina färdiggödslade bäddarna?

Och blir det lite varmare in i växthuset på natten när dörren är stängd eller inte? Måste nog skaffa mig en termometer... smile.gif
Malin_MeL
CITAT (Laura @ 11-05-2010, 12:24) *
Jag har ingen värme i mitt växthus (ännu... hoppas kunna övertala mannen giggle.gif )

Och blir det lite varmare in i växthuset på natten när dörren är stängd eller inte? Måste nog skaffa mig en termometer... smile.gif

Det håller väl någon grad över ute temp om du har allt stängt. men största skillnaden nattetid i växthus är att det är ingen nederbörd och det är ingen kall blåst. så en växt klarar sig bättre i växthus än ute på natten, men det är fortfarande för kallt för att inte ha uppvärmning.

Jag har en värmefläkt som går när det är under 12 grader. och en trådlös termometer så jag innefrån kan se tempen i växthuset. Det har hittills denna säsong kostat mig 46 kWH och då har det ändå varit riktigt kallt, frost många nätter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon