CITAT (KarinSKARA @ 19-04-2010, 09:19)

VARNING!!!
Är leran tät och du gräver dig ner kan det bli ett sumphål där som samlar upp vatten och då är risken stor att växterna får syrebrist.
Varför höjer du inte rabatten istället? Mycket mindre arbete.
Lägger du på ett lager jord så är det bara att plantera i detta.
Vi har supertät blålera hos oss och i de första planteringarna vi gjorde, där druknade en del av växterna efter några regninga somrar. Numera gör vi alla rabatter på höjden och det går mycket fortare och med mycket mindre arbetskraft.
kanske skulle det gå att höja upp den men jag vill nog ha den i samma niv som gräsmattan, mest föratt det ska bli smidigt å klippa runt om, tänkte nämligen lägga sten som rabattkant så at jag kan köra med gräsklipparen på stenen och slippa gå med trimmer runt om. det får man ju göra tillräckligt ändå.
NU har inte jag blå lera iaf och riktigt så tät verkar den inte vara ändå, det är mest sten som gör det svårt att gräva... och jorden verkar inet vara så kompakt å blöt att vattnet inte rinner undan iaf.
men hur tjockt lager jord behöver man lägga dit om man vill höja upp den? eller annars oxå för den delen?! höja en rabatt 40-60 cm om någon skrev att jag orde gräva ur.. då blir de inte mycket kvar av stenen