linda84
ååå det kliar ju så i fingrarna... jag vill jag vill jag vill biggrin.gif. men så slår mig tanken. om jag gräver min rabatt (som ja skrivit om i en annan tråd) och sätter ner dom perenner jag vill ha där redan nu så kanske dom dör ... å det vore en stor förlust. så ja frågar er som är så duktiga... kan man plantera perenner redan?

kanske vissa sorter men inte alla?
vårskutt!
beror väl på varifrån du tar dem du ska plantera? är det inkrukade från affären, så kan du väl lika gärna plantera dem, då blir det ju typ varmare, men ska du gräva upp befintliga o flytta, då blir de ju beskurna såhär i kalla våren.... känns väl konstigt, eller vad säger ni?? nån som vet??
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan köpa perenner som stått ute i trädgårdsbutiken och plantera nu (ev. slänga över en fiberduk ifall det skulle komma riktigt kalla nätter), plantor som stått inomhus i butiken kan vara mera känsliga.

Man kan dela och flytta perenner nu men helst inte vårblommande man brukar säga att vårblommande perenner delas och flyttas höst och höstblommande delas och flyttas på våren.
linda84
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-04-2010, 07:46) *
Man kan köpa perenner som stått ute i trädgårdsbutiken och plantera nu (ev. slänga över en fiberduk ifall det skulle komma riktigt kalla nätter), plantor som stått inomhus i butiken kan vara mera känsliga.

Man kan dela och flytta perenner nu men helst inte vårblommande man brukar säga att vårblommande perenner delas och flyttas höst och höstblommande delas och flyttas på våren.

det låter rätt logiskt med dom vårblommande, men just i detta fallet blir detnog att köpa dom flesta iaf då jag har dåligt med perenner tyvärr sad.gif.

jag får helt enkelt rikta in mig på dom som stor utomhus på plantmarnader o.s.v dom borde alltså klara dom flesa nätter iaf. åså laddar jag med lite fiberduk ifall en massa minus grader hotar å titta in smile.gif

tackar smile.gif.

Bassam
Hej

Man kan plantera växter som står i krukor hela året ¨men det är bättre att flytta växter under hösten.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon