Full version: Rabatt
Maddolini
Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Jag och min Sambo ska anlägga en rabatt i trädgården men ingen vanlig husväggsrabatt.
Den här rabatten ska gå jäm med vår grusgång i trädgården.

Jag vill ha lättskötta blommor med mycket färger och härliga dofter.

Vad rekommenderas?

Sol finns hela dagen.

ingrids
Du behöver nog berätta lite mer. Vilken zon bor du i, vad har du för jord och vad tycker du om för blommor och vilka blommor tycker du doftar gott? Vad betyder lättskött för dig?
Maddolini

Vi bor i västra götaland

Lättskött för mig är blommor som inte kräver väldigt mycket.
Jag älskar Liljor men vet inte om de är lämpliga som rabattblomma

Jag gillar starkt doftande blommor så som liljekonvalj bland annat

Men tyvärr är fantasin på botten just nu
linda84
Dagliljor finns ju i oöndligt många varianter som väl ska fungare jättebra i rabatter vad jag förstått... däremot så är de ju alltid risken med liljor dom där dumma liljebarggarna.

Men knske någon som är bra på sånna kan tipsa dig lite!?

Själv är ja väldans förtjust i nejlikor av alla de slag, finns ju marktäckare och sedan både låga å höga sorter å många fina färger om man så vill
Maddolini
Tack så mycket för tipset!
KarinSKARA
CITAT (linda84 @ 19-04-2010, 12:38) *
Dagliljor finns ju i oöndligt många varianter som väl ska fungare jättebra i rabatter vad jag förstått... däremot så är de ju alltid risken med liljor dom där dumma liljebarggarna.

Återigen vill jag påminna att Dagliljor = Hemerocallis är en perenn växt som EJ är samma som Liljor = Lillium som är en lök. Dagliljor angrips EJ av Liljebaggar
Finns inte heller många som doftar men de är utmärkta solälskare bara det inte är för tort.

Nävor finns en uppsjö av både i olika färger och höjder, sedum, saxifragor, taklök gillar också sol.
Vilken höjd har du tänkt på växterna?
Maddolini
Men det låter jättebra att de inte angrips av äckelpäckel.

Jag vill ha varierande höjder på blommorna. Tex korta närmst gången och längre mot gräsmattan smile.gif
KarinSKARA
Närmast gången skulle jag nog råda till myntor, timjan och liknande som doftar om man "råkar" trampa/nudda dom eftersom du gillar dofter.
En eller flera olika Pioner som bakgrundsväxter kanske skulle bli snyggt.
Höstastrar finns i lite olika höjder för en senare blomning.
Finns också flera Hosta/Funkia som klarar soliga lägen för vackra bladfärger.
Som Linda84 skrev Nejlikor är fantastiska att odla. Finns hur många som helst nästan och massor av dem doftar underbart.
Sedan förstårs massor av lökväxter, framförallt Krokus, Scilla, botaniska tullpaner m.m. som kommer tidigt på våren när man längtar efter färger och försvinner nästan av sig själva relativt fort efter blomningen.
Det finns massor av växter du kan välja på, allt efter tycke och smak.
Maddolini
Men ååh så glad jag blir!

Låter helt fantastiskt med myntor.

Jag bor i skara här har vi ett rätt knapert utbud av blomster affärer. Plantagen, blomsterlandet.

Rekommenderas någon av dessa eller är plantskolor att fördra?

Tack för alla tips och snabba svar
ingrids
Min tumregel (för zon 5) är att ju mer lokal plantskola ju säkrare att det de säljer är anpassat till ortens klimat. Här i Umeå far jag hellre till Blomsterlandet än Plantagen, med det ser olika ut på olika orter har jag förstått. Som myntaälskare vill jag passa på att tipsa om att sätta myntor i hinkar utan botten eller liknande, för annars tar de lätt och gärna över hela rabatten ...
KarinSKARA
CITAT (Maddolini @ 19-04-2010, 14:03) *
Men ååh så glad jag blir!

Låter helt fantastiskt med myntor.

Jag bor i skara här har vi ett rätt knapert utbud av blomster affärer. Plantagen, blomsterlandet.

Rekommenderas någon av dessa eller är plantskolor att fördra?

Tack för alla tips och snabba svar

Men snälla nån, jag bor ju 8 km utanför Skara, du är hjärtligt välkommen hit om du känner för lite trädgårdsprat i riktiga livet. Inte mycket att se så här tidigt men om 1 månad eller så är det full rulle på växterna.
Skall bl.a. ha en Dagliljedag med Öppen Trädgård den 7/8 då alla är välkomna att titta på våra Dagliljor och övrigt i trädgården. Detta datum förra året blommade över 200 olika.

Öbergs Plantskola i Varnhem har det bästa och ett mycket prisvärdigt utbud häromkring tycker jag. Runt 1000 perenner och massor av buskar och träd, även mycket fina sommarblommor längre fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon