Detta kryp är hittad i dotterns prydnadsgran. Men vad är det?
[attachment=49133:24149_38...394796_n.jpg]
[attachment=49134:24149_38...914869_n.jpg]
Här är en bild, där man ser storleken på den.
Krysset är ritat med en blyertspenna, så det är inget stort kryp och dess larver är vita.
Biggan_
20-04-2010, 23:06
Usch! Jag tycker det liknar en fästing! *Ryyyyyser*
theseraphim
21-04-2010, 08:02
Det finns ju en form av bladlus som lever på barrväxter tex vanligt på thuja. De är i den storleken och de jäklarna kan bitas!
Red Top
21-04-2010, 08:32
Jag tycker oxå att den är misstänkt lik en fästing. Framför allt med tanke på att den har åtta ben. Liksom alla spindeldjur.
Annie-72
21-04-2010, 08:41
Skulle kunna vara en fästing men jag tycker inte det är klockrent...
Tack för svaren, jag ska vidarebefodra dom till dottern.
"Barrbladlus lät intressant."
Misstänkte ett tag, att det var en vägglus, då hon precis kommit hem från USA.
theseraphim
21-04-2010, 10:58
Fästingen är väl lite mer trekantig i baken(min bak den har trekanter! Trekanter har min bak som Fästingarnas nationalsång heter...)om jag inte minns helt fel men den verkar lite parasitaktig i sitt utseende ungefär som min granne när han är kaffesugen....
CITAT (theseraphim @ 21-04-2010, 11:58)

Fästingen är väl lite mer trekantig i baken(min bak den har trekanter! Trekanter har min bak som Fästingarnas nationalsång heter...)om jag inte minns helt fel men den verkar lite parasitaktig i sitt utseende ungefär som min granne när han är kaffesugen....

Ja, som hundägare känner jag igen fästingar, såvida det inte finns ovanliga sorter.
Fästing är det inte eftersom fästingar som det nämnmts ovan har 8 ben och krypet på bilden har 6 samt två antenner...

Usch för kryyyp - och framför allt när det är förstoringar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.