Blåbert
19-04-2010, 12:10
Hej
Först av allt vill jag säga att jag vet mycket lite om växter och trädgårdar så jag hoppas att dettta inte är en dum fråga!
Jag undrar om det är nån som vet ifall vilda blommor som typ vitsippor, blåsippor, gulviva, tussilago och liknande finns att köpa som frön att plantera i sin egen trädgård. Jag bor på Irland där dessa blommor inte finns (inte vad jag har sett i alla fall) och skulle gärna vilja ha dom i trädgården. Jag antar att det är svårt att få över dom som plantor och jag har inte lyckats hitta nåt på nätet än om att det finns att köpa. Är det nån här som vet mer?
Tack på förhand!
ingrids
19-04-2010, 12:34
Både Impecta (impecta.se) och Pratensis (pratensis.fi) säljer ängsblommor. De senare säljer finska blommor, men mycket är ju samma mellan länderna. Blåsippa har jag dock aldrig sett på för men har för mig att den säljs i alla fall i engelska plantskolor.
Åsa, mälardalen zon 2
19-04-2010, 14:07
Jürgen Peters säljer olika sippor och han skickar inom EU, blåsippor och liknande är ju inte så lättförökade med frö många är riktigt svåra (vilket man ser på priset på vissa sorter).
Tussilago borde du kunna få från någon i Sverige det lär ju snart finnas frön överallt att skörda.
varghem
19-04-2010, 21:09
kan hålla utkik efter frön av tussilago på åkern mittemot. där är nästan hela åkern gul just nu
hej
Jag vill varna för att få in tussilago i trädgården. På våren har den små söta blommor och vi känner att nu äntligen är det vår. Men har du sett tussilagons blad? De är inte att leka med stora och fula. Den sprider sig också ohämmat och det blir svårt att få bort den om man inte vill ha den kvar.
Tussilago = kirskålsfasoner
vitavargen
19-04-2010, 22:34
Nu nämnde du inte " samaragd fetblad" men jag har dem och till hösten kan jag på nåt sätt skicka dig ett paket med frön. Så här ser dem ut:
http://www.aot.bonnier.se/min-sida/minplat...hoto/?id=397043
Blåbert
03-05-2010, 17:48
Tack för alla jättehjälpsamma svar! Har varit upptagen med att kolla alla nyttiga länkar, man kommer ju på så många fler blomsorter som man saknar när man kollar igenom katalogerna :) Vet inte om det är för sent att plantera såna vårblommor nu men det kanske går bra med kruka också så länge!
CITAT (Blåbert @ 03-05-2010, 18:48)

Tack för alla jättehjälpsamma svar! Har varit upptagen med att kolla alla nyttiga länkar, man kommer ju på så många fler blomsorter som man saknar när man kollar igenom katalogerna

Vet inte om det är för sent att plantera såna vårblommor nu men det kanske går bra med kruka också så länge!
plantera dem till hösten så har du till nästa vår.
rosennosen
07-05-2010, 09:35
www.chilternseeds.co.uk har frön till vildblommor - dom är oxo ett underbart brittiskt traditionellt familjeföretag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.