|
Den här observerade vi ett bra tag idag, den cirklade runt, runt ... var en bit utanför stan och strax innan hade vi sett ett renkadaver intill vägen. Den såg ut att ha vitt eller iaf ljust huvud och lika vit/ljus i stjärtfjädrarna. Var så synd att jag bara hade med den lilla kameran med 4x optisk zoom ... den med 10 x hade jag fått bättre bild med.
*Stintan*
19-04-2010, 22:00
Läckert, det ser onekligen ut som en örn.
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2010, 23:00)  Läckert, det ser onekligen ut som en örn. Den var imponerande stor. Beställde idag nytt batteri och laddare till den bättre kameran ... nuvarande batteri håller bara för ett par bilder.
Såg Kungsörn i St Annas skärgård förra sommaren och nog ser din fågel ut som en örn men det är lite svårt att säga av den bilden men örnen har en imponerande vingbredd.Här i Småland har vi mest Ormvråk och Duvhök.
Grattis Netha, du har sett en havsörn! Vuxna havsörnar har ljust huvud och helt vita stjärtfjädrar.
Olle
Aqvakul
20-04-2010, 05:16
Häftigt!
Ja det var häftigt att se den. Minns nu att jag sett en havsörn för några år sedan, då var vi uppe på utsiktsberget men hann inte få nån bild den gången.
Aqvakul
20-04-2010, 09:44
Jag har sett örn två gånger - tror att det var havsörn. Tyvärr hade jag inte med mig någon kamera. Men bara så MÄKTIGT....
Åh vilken vacker syn - de är mäktiga.
Ja, de är stora och mäktiga. För mig har det blivit vardag att se dem, i synnerhet på våren. Ute på ön kretsar de över ängen dagligen.
CITAT (Anma @ 20-04-2010, 18:05)  Ja, de är stora och mäktiga. För mig har det blivit vardag att se dem, i synnerhet på våren. Ute på ön kretsar de över ängen dagligen. Vad häftigt att ha dem så nära ... här är de rätt så sällsynta och just därför känns det så extra att ha fått se en.
CITAT (netha @ 21-04-2010, 23:08)  Vad häftigt att ha dem så nära ... här är de rätt så sällsynta och just därför känns det så extra att ha fått se en.  Jag minns känslan! För 8 år sedan var de sällsynta här också. Det häftigaste jag varit med om med havsörn var två år sedan, vi åkte båt över Östhammarsfjärden och av någon anledning la sig en havsörn på glid precis ovanför oss, ingen aning om hur högt upp den var, men det kändes som att man kunde sträcka upp händerna och ta på den. Det var mäktigt. En vuxen havsörn täcker nästan en Volvo kombi med vingarna utslagna. Men de väger bara max 7 kg, bara hälften av vad min hund gör som knappt täcker en huvudkudde när hon brer ut sig.
Huggorm
22-04-2010, 10:51
Här omkring är örnar relativt vanliga, man ser dom ofta flyga förbi på mycket hög höjd. Om det är "vanlig" örn eller havsörn vet jag dock inte
Aqvakul
22-04-2010, 11:26
CITAT (Huggorm @ 22-04-2010, 11:51)  Här omkring är örnar relativt vanliga, man ser dom ofta flyga förbi på mycket hög höjd. Om det är "vanlig" örn eller havsörn vet jag dock inte Vilken är vanligast egentligen? Jag tror att det är havsörn som jag sett...
Huggorm
22-04-2010, 11:35
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2010, 12:26)  Vilken är vanligast egentligen? Jag tror att det är havsörn som jag sett... Enligt wikipedia verkar dom vara ungefär lika vanliga/ovanliga. Det skall i Sverige finnas 1500 havsörnar och 500 etablerade par kungsörnar vilket borde ge en bit över tusen individer om man räknar med de som inte bildat par
Här i Bohuslän är i alla fall havsörnen vanligast. Den häckar inte här (än) men på vintern ser man dem ibland ute i fjordarna. Kungsörn har jag däremot aldrig sett i mina hemmamarker vad jag kan minnas.
Olle
Huggorm
22-04-2010, 12:08
CITAT (Olle A @ 22-04-2010, 12:51)  Här i Bohuslän är i alla fall havsörnen vanligast. Den häckar inte här (än) men på vintern ser man dem ibland ute i fjordarna. Kungsörn har jag däremot aldrig sett i mina hemmamarker vad jag kan minnas.
Olle Då måste det vara havsörnen jag ser också då. Den flyger förbi ibland, minns inte vilken tid på året, men den flyger så vansinnigt högt upp att den knappt syns. Men det var nog mer förr, kanske för tio år sedan och då nära föräldrahemmet öster om Uddevalla.
netaave
22-04-2010, 13:15
Finns mkt havsörn ute vid Upplandskusten och det är mäktigt när man väl ser den, vi är ju mkt på Väddö och där kan man se dom. Den häftigaste örnupplevelsen hade jag dock i ett litet flygplan över Kebnekaisemassivet, då piloten följde (på behörigt avstånd förstås) den, men att se den flyga jämsides och ibland se den under sig var en otrolig upplevelse. Hade då också tillgång till en kikare och kunde iaktta den ordentligt under lång tid.
CITAT (Olle A @ 22-04-2010, 12:51)  Här i Bohuslän är i alla fall havsörnen vanligast. Den häckar inte här (än) men på vintern ser man dem ibland ute i fjordarna. Kungsörn har jag däremot aldrig sett i mina hemmamarker vad jag kan minnas.
Olle Närmaste jag sett en kungsörn, var söder om Falkenberg. Men inte närmare hemma än så.
Gossen Ruda
22-04-2010, 15:21
För något år sen när jag satt och fikade med några arbetskamrater fick fågelskådaren i gruppen syn på något som han tyckte var en örn. Vi har stora glasfönster/väggar så utsikten är bra. Vi satt i Gårda och såg den segla bort mot gasklockan. Senare kollade han på Västkustobsar och det var fler som sett den. Så jag har sett en örn i Göteborg.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2010, 16:21)  För något år sen när jag satt och fikade med några arbetskamrater fick fågelskådaren i gruppen syn på något som han tyckte var en örn. Vi har stora glasfönster/väggar så utsikten är bra. Vi satt i Gårda och såg den segla bort mot gasklockan. Senare kollade han på Västkustobsar och det var fler som sett den. Så jag har sett en örn i Göteborg.  Häftigt! Vi ser också örn på hög höjd under somrarna, men vet inte vilken sort .. de går inte ens att urskilja med kikare (vanlig, inte tub) Rovfåglar fångar mig mer än andra ... en tornfalk fotade jag på balkong hos grannen mittemot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|