malinsmalin
Bor i marklägenhet och har relativt stor gräsmatta för att vara marklägenhet.
Vi har bott här 2 år nu och vår energi har gått åt till att fixa rabatterna, som såg hemska ut när vi flyttade hit.

Nu är det dax att göra något åt gräsmattan känner vi. De som bodde här innan oss hade hund som grävt säkert 30 småhålor på baksidan, men de fixade vi på en gång och de blev bra.

På framsidan däremot har vi en gräsplätt på kanske 3,5*3,5 meter, där det verkligen är ojämnt, väldigt ojämnt och gräset är slitet.
Hur gör man lättast för att fixa till detta? Toppdressning för att fylla upp hålor? Hade detta varit vår egen marklägenhet, så hade vi nog rivit upp hela mattan framme och lagt nytt, men de är vi inte alls sugna på nu.

Sen hur är det med gödning? Vilken gödning bör man använda? När bör man göda? Bor i zon 1.
Bör man göda före man fixar hålor på framsidan?

Mossa har vi också en del på baksidan, inte jättemycket dock, men främst där som det är skugga fram tills kanske 13 på eftermiddagen. Stör oss inte jättemycket på detta, men hade inte varit fel att å bort lite där det är som mest. Tips?

Tacksam för all hjälp!
Bassam
Hej
på grund att frö svårt att gro nu så det är bra att plantera färdiga gräs på trasiga om rådet , men också kan du göra flera hål på marken och fyller dom på naturliga gödsel.
H:Bassam
Annie-72
Hej Malin!!

Jag hade blandat toppdress med gräsfrö och lagt i hålorna samt lagt ett ´lager toppdress på befintlig matta så fort den satt lite fart och blivit färdigkrattad. Jag står själv i att göra det samma då våran sjunkit ihop en del och stenkanten blivit för hög... Vad gäller gödning så kommer jag slå på Stroller Mossa som första gödning. Jag provade den andra som du kopplar till slang förra året men den tyckte jag var värdelös..

Lycka till, Annika
malinsmalin
Vilken gödning bör jag använda och när bör jag göda gräset i zon 1?
malinsmalin
Gräsmattan gödslade vi med weibulls super gramino, hoppas det blir en fin gräsmatta.

Planerna är väl att låta gräset växa fram till helgen, klippa gräset och sedan i helgen blanda toppressing med lite gräsfrön och hälla på i de stora ojämnheterna som finns.
Låter det som en bra ide?

När bör jag göda nästa gång igen förresten?
Åsa, mälardalen zon 2
Om mossan beror på att det är skuggigt så är det inte säkert att gräset trivs så då blir det just inte så mycket gräsmatta även om man använder mossmedel.

Jag gödslar nästan aldrig gräsmattan växer den och är grön så behöver man inte gödsla.

Det främsta felet man gör med gräsmattan är inte att man gödslar för lite utan man klipper den för kort. En mycket kortklippt gräsmatta tål inget slitage, de fina gräsarterna med mjuka grässtrån dör ut, blommor och mossa trivs bättre i lågt klippt gräsmatta. Som mått på vad för kort en gräsmatta är. Om mattan ska vara en paradgräsmatta som man inte går så mycket på så håller man den runt 4cm inte kortare, ska gräsmattan tåla spring och att man går mycket på den så ska den aldrig vara kortare än 6cm

+Aldrig klippa gräsmattorna i högsommartorka de blir bara gula då.
Bassam

Hej
1- När gräset kommit upp gödslar du med ett långtidsverkande specialgödselmedel för gräsmattor .

2-Klipp sedan mattan helst var fjärde dag med uppsamlare.

3- gödsla noggrant månad efter månad. Du kommer att få en vacker, tät, moss- och ogräsfri matta.

H:Bassam
Aqvakul
Lutar mer åt Åsas råd!

1. Om man låter gräsklippet ligga så behöver man knappast gödsla

2. Ingen göldsling efter juli månads utgång

3. Klipp inte för kort
Gossen Ruda
Det stod nånting om toppdress. Om det är toppdress man köper i säck kommer nog besvikelse efteråt. Det består mest av torv och möjligen bark och kommer så småningom att multna bort och då kommer hålen tillbaka. Hålor skall fyllas upp med riktig mineraljord och sen kan man lägga ett jämnt lager toppdress ovanpå alltihopa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon