Full version: Clivia
elmina
Hej
Jag har en clivia som brukar blomma väldigt tidigt, har redan en knopp. Problemet är att den slår ut långt nere vid bladen. Jag tycker det skulle vara "finare" om den fick lite längre stängel och slog sedan ut så man kunde se den underbara blomman. Tips önskas!
Hälsningar Elmina
Christer i Falköping
Det sägs att den har det för kallt när den gör så.
Christer.
elmina
Hej
tack för svaret. Den har haft kallt hela vintern och torrt. Skall flytta den till varmare plats.
Hälsningar Elmina biggrin.gif
annchapanncha
Jag har hört att det beror på att det vattnas för lite, och det stämmer nog för mina Clivior får längre stängel när jag vattnar.

Annchapanncha
elmina
Hej
Menar Du att Du vattnar när blomstängeln visar sig, för den skall väl ha en torr vila innan.?? unsure.gif
MVH Elmina
Eva St
Vad gör jag för fel som inte får mina att blomma överhuvud taget
Eva St
Sylvia
Är det någon som känner till var man kan köpa småplantor av ovanligare Clivior? C. gardenia, den ljusgula och ev. den med variegata blad?? Hittar bara sviiindyra frön hos vissa firmor, men tänk om dom inte gror då?
nilla
CITAT
Jag har hört att det beror på att det vattnas för lite, och det stämmer nog för mina Clivior får längre stängel när jag vattnar.

Jag har fått omvända tipset!
Alltså, att knappt vattna alls utan sköta den som en amaryllis ungefär.
Vattnar ingenting när stängeln dyker upp och då kommer den upp ordentligt.

Gunilla
elmina
biggrin.gif Hej alla
Jag flyttade min i ett varmare fönster och genast har jag fått lite längre stängel. Knopparna har kommit högre upp än blomman brukan komma när den slår ut. Tack för tipset.
Jag brukar ha min svalt och torrt från oktober tills blomstängeln visar sig.
Svalt hos mig är cirka 10 grader.
Hälsningar Elmina
renate
Min Clivia har omkring 20-22° i ett österfönster den visar blomknopp för första gången längst ner utan stängel.Den har stått torrt,med lite vatten då och då.Nu står den i vasken och vattnas rejält utan att vattnet blir stående i krukan.Hoppas att stängeln kommer upp.jag hittade plantan i skogen där någon hade slängt den,det var för några år sedan,tog en stickling av den som är stor den med.När jag bodde i Tyskland fick jag en Clivia den ställde jag i fönstret och glömde bort den.den blommade otroligt vackert varge år.
Renate
cloudberry
Samma problem här med lågt blommande clivia... Kan det bero på att det är rätt trångt i krukan nu, det har kommit upp en del skott på sidan om. Jag har min clivia rätt torrt och varmt, med jämn vattning. Den blommar dock minst en gång om året och blommorna är ju jättefina! Tyvärr har min Clivia lite trasiga bladtoppar på sina ställen, vad kan det bero på?

Blommande clivia

Dessutom funderar jag om även detta är en Clivia? Den kommer från min sambos föräldrahem, vi har haft den i sex år ungefär och den har aldrig blommat.

Liten Clivia?
Ina
Hej Cloudberry! Det ser mer ut som en elefanttunga...
Länk till bild!

Eller möjligtvis en spindellilja...

Är bladen lika stela som på Clivian? Spindelliljan har lite mjukare blad och blir större än Clivian, elefanttungans blad är stela som Clivians men den har inte lika långa blad.
cloudberry
Tack för svaret! Det är nog en elefanttunga, den har rätt hårda blad som inte blir längre än kanske 20 cm.
Pia mitt i Skåne
Elefanttungans blad ser ut som om den har en tunn rad med små taggar, nästan som om den har skäggstubb rolleyes.gif , längst ute i bladkanten.
Casual
Jag tycker det ser ut som en Clivia Miniata.
Emser
När börjar ni gödsla era clivior efter vintervilan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon