Full version: Plantera om Iris
CizziB
På tomten som vi har växer det iris bredvid en stor sten. Tidigare ägare av huset har tydligen haft en rabatt där men nu växter det bara gräs... och så en del Irisar. Jag skulle vilja gräva upp allt och börja om på nytt. Så min fråga är: Är det för tidigt att börja med det nu eller bör jag vänta mer till sommaren med det? Irisarna växer på söder sidan av stenen (om det har nån betydelse). Irisarna är gula och doftar gott. Vad för andra vackra blommor kan jag plantera tillsammans med dom? Någon sort som är lägre och växer ganska tätt och är perenn.

Tacksam för alla tips jag kan få.
KarinSKARA
De flesta rek. att Iris omplanteras i slutet Juli början av Augusti.
Jag har vid några tillfällen gjort det på våren och inte märkt något, dör gör de i vart fall inte, kanske blommar de sämre.
Är det Irisar med tjocka knölar i markytan så skall du inte plantera för nära, de vill ha dessa klumpar solbelysta för att blomma ordentligt.
CizziB
Tack för ditt svar!

Trivs olika sorters irisar ihop?
Eva St
Har inte heller haft några problem när jag planterat om tidigt tycker framförallt att de är mer lätthanterliga innan de kommit igång riktigt för än så länge har de ju bara lite gröna skott

När det gäller Iris med tjocka knölar var det någon som sa till mig en gång att de inte skulle planteras djupt utan att knölarna gillade att sola magen - ganska bra tycker jag och då känner man ju ungefär hur långt de ska ner
Peztis
Och om man lägger jord på knölarna så kommer de av min erfarenhet att ta sig till ytan i alla fall (om man inte gräver ned det för djupt för då antar jag att de ruttnar...).
KarinSKARA
CITAT (CizziB @ 20-04-2010, 14:44) *
Tack för ditt svar!

Trivs olika sorters irisar ihop?

Om du menar olika färger så JA men om du menar olika arter så NEJ.
Det finns Irisar som klarar lite torrt soligt läge, medeljord, sumpmark och t.o.m. nere i vatten, kanske för fler ställen, inte så bra på dem.
Bassam
Hej
Det inte bara ruttna men också de förlorar sina näring före att kommer uppe från jorden så de kan inte klarar sig.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 24-04-2010, 00:01) *
Hej
Det inte bara ruttna men också de förlorar sina näring före att kommer uppe från jorden så de kan inte klarar sig.
H:Bassam

fast nu är det ju inte knölen som brer ut sig på jordytan som tar upp näring, utan rötterna som växer nere i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon