Vi bor i ett hus från 1988. Huset är vitt med gråa knutar. Vi bor i växtzon nummer II.
Vi har ett problem som jag tror är ganska vanligt och det gäller mellanrummet mellan garage/hus och väg. Oftast är detta bara en smal strimma med kanske gräs och någon enstaka buske, men det är sällan man ser något riktigt snyggt där.
Eftersom vi på senare tid har byggt om vårt hus ganska rejält, så har den naturliga ingången för sommargäster till vår trädgård försvunnit. Denna skulle vi nu vilja ha som en gång på utsidan av garaget, dvs i det idag ”fula” mellanrummet.
Tankarna hos oss är mest att det ska vara lättskött. Vi har funderat på snirklig grusgång med natursten omkring, men jag är lite orolig för att det blir för ”hårt”. Andra idéer har varit trampstenar som slingrar sig fram, med gräs runtomkring. Passagen utanför garaget är ca 2 m bred. Ytterst mot gatan har vi en ca 1 m hög Thujahäck.
Men det är inte bara detta som är vårt problem, för när gästerna kommer runt garageknuten, så kommer de även passera vårt trädgårdsland. Därför vill jag att det ska vara snyggt och prydligt där också. Jag har svårt för att flytta landet, eftersom det är få ställen i vår trädgård som det skulle passa på. Mot garageväggen har vi björnbär. Lite längre fram kommer det även finnas ett spaljeat persikoträd som är otroligt vacker på våren.
Har funderat på några upphöjda odlingsbäddar, kanske en med rabarber och lite sallad etc, och så en med bara jordgubbar.
Har haft lite idéer om att en liten genväg skall gå genom landet, men vet inte riktigt hur det ska gå till. Vet att jag som barn älskade små gångar i trädgården och vill väldigt gärna att barnen skall kunna plocka lätt och faktiskt få vara där och leka. Det är ju för deras skull vi har landet! Mot garageväggen, mellan björnbären, är det snustorrt. Försökte odla ruccola där i somras, men det gick inte. Kanske skulle vissa kryddväxter funka där? Skulle gärna vilja ha en marktäckande växt (gärna ätlig) där, så att det inte blir massor av ogräsrensning. Ett alternativ är grus och så en liten bänk att sitta på. Kanske även en vattenutkastare och ev förvaring av vissa redskap.
Jag skulle vara oerhört tacksam för lite idéer om hur man skulle kunna göra detta till en snygg och trevlig entré men även ett härligt tillhåll för små barn med röda munnar efter allt jordgubbsätande!!!
Stort tack!!!
Annika
Bifogar lite bilder och hoppas att du skall kunna få en uppfattning om hur det ser ut idag via dessa.